Prodejci letenek, společnosti Asiana, vzrostly během letošního prvního pololetí tržby meziročně o 550 milionů korun. Celkem společnost za letenky a další služby spojené s cestováním utržila 1,8 miliardy korun. Za prvních šest měsíců prodala 148 tisíc letenek s průměrnou cenou 9600 korun na letenku.

Důvodem vyšších tržeb je podle společnosti obecné oživení ekonomiky a s ním související počet služebních cest. Právě cesty korporátní klientely se na obratu firmy podílí 60 procenty, uvedla spolumajitelka společnosti Šárka Litvinová. Tato klientela přestává tolik hledět na cenu letenek a zajímá se opět o komfort cestování bez nutnosti dlouhého čekání na přestup nebo odbavovat zavazadla na každém letišti, dodala.

Letenky se na celkových tržbách firmy podílely 1,42 miliardy korun, zbytek připadl na zajištění ubytování, cestovní pojištění nebo zařizování víz. Podle společnosti i v letošním roce pokračoval trend poklesu průměrné ceny letenky prodané v Česku. Ještě v roce 2010 byla cena průměrné letenky podle prodejních statistik společnosti nad 11 tisíc korun, vloni poklesla na 10 300 korun a letos v pololetí pod 10 tisíc korun.

Asiana provozující prodejní web Letuška.cz patří mezi největší prodejce letenek v Česku. Mezi její největší konkurenty v tuzemsku patří společnost Student Agency podnikatele Radima Jančury nebo firma SkyPicker.com.

Asiana byla v Česku založena v roce 1993. Od roku 2012 vstoupila na slovenský trh pod doménou Superletuška a následně spustila prodej letenek v Bulharsku na portálu Airmeti. Vloni společnost oznámila růst tržeb o zhruba 500 milionů na 2,7 miliardy korun. Toto číslo však podobně jako u ostatních prodejců nepředstavuje marži prodejce, ale celkovou cenu prodaných letenek včetně peněz, které náleží letecké společnosti.