Dlouhých čtrnáct dní jsme "žili Riem". Sugeroval to televizní slogan upozorňující na vysílání z letní olympiády v Brazílii. Už několik týdnů předtím ale bylo v upoutávkách jasné, o co půjde. Moderní sportovní žurnalistika se z původního výsledkového servisu a předávání zpráv o úspěších sportovců dávno změnila v inscenovanou zábavu, která podobně jako jiné mediální vrstvy přináší především intenzifikovanou emoci.

Sestřihy z minulé olympiády, které Česká televize vysílala jako ochutnávku toho, co nás v Riu de Janeiru čeká, byly koncipovány coby emocionální show. Podbarvení hudbou i výběr záběrů směřovaly k vytvoření extatické, až erotické atmosféry, která člověka musí přitáhnout k obrazovce.

Zejména v českém prostředí tak už dávno vznikl specifický žánr "sportovní videoklip": sestřih toho nejlepšího podbarvený výraznou dynamickou hudbou, která z často nudného a upracovaného sportu vytvoří spektákl moderních gladiátorů, jehož význam díky tomuto zvětšení překračuje pouhý rámec sportu.

Tendence udělat ze všeho za každou cenu show je v moderních společnostech všeobecná, ale nikde není tak snadno a dobře viditelná jako při televizním inscenování sportu, v němž se krásně prolínají všechny podstatné souvislosti tohoto procesu spektakularizace: emoce, vytváření iluzivního obrazu světa, peníze.

Politizace a komercionalizace sportovní zábavy jsou tak i kvůli kampaňovité podobě patrné už na první pohled, a nikdo tudíž nemusí pochybovat o tom, že žijeme v krásné zdravé době kapitalistického užívání volného času a peněz, v němž sport propojený s byznysovou podporou hraje jednu z klíčových rolí "řízené relaxace", která vytváří specifickou oblast působení biomoci.

Reportér: sportovec svého druhu

Divadelní inscenování sportu provádějí všechny televize světa, ale Česká televize je v tomto směru v poslední době kreativní možná až nadmíru, jak se ukázalo právě v Riu. Při sledování přenosů v německých či rakouských televizích prakticky nenarazíme na výstupy ve stylu "making of…", kde reportér subjektivizovanou kamerou předvádí, jak se sprchuje, balí, jede autem, přichází na sportoviště a začíná komentovat a jak je to všechno takové báječné.

Česká televize se ve stylu "making of…" vyžívala, pohříchu zjevně i proto, že sponzorem pořadu byl výrobce příslušné kamery, kterou se natáčí, takže komerce a zábava vytvářejí nový druh životně důležitého propojení, jež by se dalo nejlépe vyjádřit spojením "vzájemná spolupráce na udržení sledovanosti".

Zbývá vám ještě 60 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se