Ani nebe, ani peklo, nýbrž posmrtné území bez boha − to je Limbo. Stejnojmenný cirkus z Austrálie svou produkcí ve čtvrtek zahájí největší český festival nového cirkusu Letní Letná. Přestože inscenace pochází od protinožců, podobá se nočnímu klubu za Výmarské republiky.

Nehraje se v obyčejném stanu, nýbrž v secesním dřevěném šapitó osázeném zrcátky s vitrážovými okny a podvěšenými baldachýny. Tento dřevěný přístřešek nazvaný Spiegeltent má svou tradici.

"Sehnali jsme jej v Belgii od rodiny zakladatele výroby těchto stanů. Ve Spiegeltentu je skvělá kabaretní atmosféra, zvlášť když je v něm představení na míru," popisuje ředitel a dramaturg festivalu Jiří Turek, podle něhož se dřevěné stany jinak často používají coby mobilní restaurace.

Představení Limbo však pro takový prostor přímo vzniklo. Odehraje ho devět akrobatů a zároveň výjimečných muzikantů, jak zdůrazňují recenzenti od Sydney po Londýn. Představení nicméně není určené pro děti.

Z Austrálie pochází také druhý hlavní host Letní Letné, cirkus Circa. Ve třináctileté historii přehlídky, která se dosud orientovala na evropské a především francouzské soubory, jde o první cirkusy z tohoto kontinentu.

"Ne že bychom o nich nevěděli, oni v Evropě pravidelně vystupují. Jen jsme hledali termín, aby se pražská představení Australanů provázala s jinými. Sníží se tak náklady," říká dramaturg, podle kterého je mezi francouzskou cirkusovou školou a stylem Australanů patrný rozdíl.

"Australané jsou technicky preciznější, víc zdůrazňují fyzickou dovednost. Francouzi jsou možná divadelnější, poetičtější," popisuje Turek, ale vzápětí svá slova relativizuje. "Záleží na každém představení. Ta, která jsme pozvali, jsou zrovna dost divadelní."

Soubor Circa z australského Brisbane na Letné představí inscenaci Beyond. Cirkus, ve kterém dominují krásné, neskutečně ohebné a nečekaně silné ženy, je volně inspirován Alenkou v říši divů, ale například německý deník Berliner Morgenpost jej překřtil na Darwina v říši divů.

Představení si pohrává s kontrasty mezi chováním lidí a zvířat, mezi věcmi logickými a surreálnými. Podobně jako Limbo má také tato inscenace atmosféru dekadentního kabaretu, ve kterém jsou ohební akrobaté rovněž dobrými komiky.

Letos jediný francouzský cirkus Cirque Le Roux na Letní Letné uvede premiéru nazvanou Elephant in the Room, představení stylizované jako film noir.

Letní Letná má po třinácti letech také své tradiční hosty. Tím je například v Evropě žijící Američan Daniel Gulko, jenž na Letné pravidelně vystupuje s cirkusem Cahin Caha nebo sólově.

Letos v předpremiéře uvede klaunerii o hledání totožnosti. Představí také studenty z brněnské JAMU, s nimiž nazkoušel představení zvané Chaos srdce.

Kromě toho festival nabídne desítky vystoupení českých umělců. Většinou jde o malé, vynalézavé produkce. "Každá skupina českého nového cirkusu si hledá svou cestu. Občas ani moc nejde po stránce akrobatické, ale třeba pohybové nebo klaunské, až na divadlo Vosto5, které žongluje jen se slovy," říká režisér a člen divadla Vosto5 Jiří Havelka.

Kromě oblíbeného Stand'artního kabaretu, který na stráni pod Hanavským pavilonem na Letné každý rok hraje téměř pro tisícovku diváků, má letos Havelka ještě jedno angažmá. Se souborem Losers Cirque Company nazkoušel představení Beach Boy(s), které bude mít premiéru v pátek.

"Trochu akrobacie tam bude. Ale hlavně by se tam měla vytvořit plážová atmosféra, záměrná nuda. Žádné čekání na číslo, jak to bývá v cirkuse, ale mělo by to být víc plynulé, diváci s námi leží na pláži," říká režisér. A inscenaci "inspirovanou estetikou kalifornského retra o bezvětří téhle civilizace" do posledního dne před premiérou intenzivně zkouší.