Společnost Koniku Minoltu sídlící v Japonsku proslavily zejména fotoaparáty, kopírky a tiskárny. Zatímco oblast fotografie opustila už téměř před deseti lety, dokumentu a všemu, co s ním souvisí, se chce věnovat i dál. Její strategií je pokrýt celou cestu dokumentu od naskenování, až po vstup informací do podnikového informačního systému. A v Česku je Konica Minolta v této oblasti zatím nejdál.

"Mimo naši standardní divizi tiskáren už generujeme 22 procent tržeb, to je největší podíl ze všech našich poboček na světě," říká ředitel českého zastoupení Koniky Minolty Pavel Čurda.

Důvodem, proč Česko v tomto ohledu předstihlo i západní Evropu, je podle Čurdy především loňská akvizice softwarové společnosti Webcom. Díky ní se české pobočce s obratem 1,7 miliardy korun otevřela cesta k tomu, nabízet zákazníkům i podnikový systém, kde data ze skenerů a kopírek končí. Softwaru se tak nyní věnuje už více než polovina z celkem 570 zaměstnanců firmy v Česku.

"Využíváme toho, že multifunkční zařízení mají dnes daleko výkonnější skenery než před pěti až sedmi lety. Dokument je po naskenování digitalizován a data z něj jsou automaticky převedena do editovatelné podoby. Pak vstupují do podnikového systému, kde je s nimi možné pracovat," přibližuje Čurda budoucnost byznysu, kterému před dvaceti lety dominoval přímý prodej analogových kopírek zákazníkům.

Mít všechno rozpočítané

Dnes už je běžné, že si firmy od výrobce multifunkční tiskárnu zpravidla na čtyři roky pronajmou a objednají si u něj i další služby, jako je pravidelná výměna tonerů, servis, údržba nebo dodávky papíru. "Trendem posledních dvou let je stírání rozdílu mezi pronájmem a servisní smlouvou. Zákazníci chtějí čím dál častěji všechno rozpočítané v ceně za vytištěnou stránku," říká Čurda.

Velcí zákazníci podle něj stále častěji požadují takzvanou bezpapírovou kancelář: "Není to tak, že bychom se dokázali papíru zbavit úplně. Jde především o snížení počtu výtisků. My se pak stáváme pro klienta partnerem v tom, jak to řešit." V některých případech prý firmy dokonce pod Koniku Minoltu převádějí zaměstnance podatelen, aby se samy nemusely dokumenty vůbec zabývat.

Inovační centrum v Brně roste

Pro budoucnost japonské firmy jsou důležitá také její inovační centra. V nich hledá příležitosti, jak vylepšit stávající výrobky, a vyvíjí i zcela nová řešení. Význam těchto pracovišť dokládá i fakt, že jsou jen čtyři na světě a přímo podléhají tokijské centrále společnosti. Jedno takové centrum se nachází i v Brně. Úkolem jeho čtyřiceti zaměstnanců je přicházet s projekty, které budou mít minimálně celoevropský přesah. Jde například o inovace z oblasti 3D tisku nebo rozšířené reality.

"Brněnské centrum například ve spolupráci s automobilkou BMW testuje takzvané chytré brýle. Technikovi se při výrobě automobilu může do brýlí promítat obrázek, který mu umožní lépe si představit, jak dané místo vypadá, a snížit tak chybovost," uvádí příklad Čurda.

KONICA MINOLTA

V oblasti 3D tisku pak inovační centrum spolupracuje se společností z oblasti dentální medicíny. Cílem je, aby si zubní lékaři mohli přímo v ordinaci vytisknout odlitky, které jim pomohou při práci na zubních implantátech.

Přestože je na českém pracovním trhu nedostatek kvalifikovaných zaměstnanců, daří se brněnskému centru získávat nové pracovníky poměrně snadno. "Nabízíme práci na vysoce inovativních produktech s přidanou hodnotou. Možnost seberealizace je tam natolik vysoká, že jsme v kombinaci s mezinárodním rozměrem firmy mnohem atraktivnější než start-upy," tvrdí Čurda a zároveň přiznává, že s obsazováním pozic spojených například s rutinním programováním má česká Konica Minolta mnohem více práce.

Inovační centrum v Brně má v plánu navýšit počet pracovníků o polovinu. Podle Čurdy to však nemusí být konečné číslo. "Vlivem brexitu došlo k poklesu kurzu eura vůči jenu. Zachytil jsem náznaky, že naše ředitelství v Japonsku už kvůli tomu zvažuje posílení vývojových aktivit v Evropě, protože to bude finančně efektivnější," říká ředitel české pobočky společnosti Konica Minolta.

Nové projekty by tak podle něj mohlo získat i brněnské inovační centrum. "Vždy je jednodušší rozšiřovat stávající kapacity než budovat zcela nové pracoviště," řekl Čurda.