Všimli jste si, že když dojdou všechna obvyklá konverzační témata − počasí, uprchlíci, fotbal či politici −, vždycky je tady jedno, se kterým si člověk vystačí pohodlně na celý večer? Řemeslníci a kvalita jejich práce jsou nevyčerpatelným zdrojem pro rozhovor s kýmkoliv. Dokonce také s jiným řemeslníkem, protože i on se občas musí spolehnout na práci svých kolegů. A tedy má o čem vyprávět.

Stačí vzpomenout třeba na historky, kterak přišli Pat a Mat, aby zasadili dveře či okno, které posléze nejde zavřít nebo naopak otevřít. Speciálním druhem instalace je pak snaha nacpat metr a půl široké dveře do devadesáticentimetrového otvoru, který vyrobili o hodinu dřív.

Zrcadlo pověsili ve výšce vhodné pro stodevadesáticentimetrového řemeslníka, ale ne pro zákaznici o třicet centimetrů menší.

Vedli trubky etážového topení ve výšce pasu, neboť právě tato výška je nejpohodlnější. Pro řemeslníky, samozřejmě.

Po kvalitně odvedené práci vylili vědro se sádrou do WC. Následná demontáž toalety samozřejmě nespadá do zakázky.

Obložili zdi plastovými lištami, přestože zákazník trval na dřevu. "Přece to tak vypadá, tak co byste chtěl!"

Vybrousili dřevěné parkety, případně položili jakoukoliv podlahu tak, že cílem měl být nejspíš vznik něčeho, co připomíná přirozeně zvlněnou krajinu.

Zazdili komín, který měl být vyzděn, případně vyrobili díru v místech, kde se žádná díra vyskytovat neměla.

Položili kachlíky tam, kde nemají co dělat, případně tak, jak to jejich výrobce a designér rozhodně nezamýšleli…

A udělali zhruba další milion věcí, proti nimž jsou tisícistránkové Šeherezádiny pohádky v podstatě jen útlým svazečkem.

Ale Pat a Mat v tom nejsou sami: Jenom v letošním prvním pololetí přišlo České obchodní inspekci přes 270 stížností na nekvalitní práci řemeslníků, což je pouze o šedesát méně než za celý loňský rok. O tom, že reálné množství odfláknutých zakázek je řádově vyšší, netřeba vůbec pochybovat.