Desítku důležitých dopravních staveb bude možné zahájit bez nutnosti opakovat posudek vlivu stavby na životní prostředí, tzv. EIA. Umožňuje to novela zákona, kterou ve čtvrtek schválil Senát. Změna převede vybrané stavby do zvláštního režimu, kdy má stačit místo dalšího posudku stanovisko ministerstva životního prostředí.

Pokud by se proces posuzování vlivů musel opakovat, znamenalo by to odklad a zdržení těchto staveb. Sněmovna změnu zákona schválila ve zrychleném režimu už na konci června, nyní ji dostane k podpisu prezident.

Vybrané stavby by se mohly začít stavět v příštím roce. Problémy s posudky EIA má v Česku asi stovka dopravních staveb za zhruba 130 miliard korun. Jde o staré posudky vzniklé podle zákona z roku 1992, tedy před vstupem Česka do EU, které unie neuznává. Schválený zákon má proto pomoci výstavbě desítek projektů. Jde celkem asi o 120 kilometrů dálnic a také modernizaci železniční tratě Sudoměřice-Votice.

Návrh souvisejícího vládního nařízení počítá v seznamu staveb vedle modernizace zmíněného traťového úseku například s obchvatem Českých Budějovic na trase D3, s obchvaty obcí Řevničov, Lubenec, Krušovice na dálnici D6 nebo obchvatem Frýdku-Místku.

Mezi vybranými projekty není Pražský okruh, který nesplnil podmínku, že pro stavbu už musí být vydáno územní rozhodnutí. Ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO) senátory ujistil, že jeho ministerstvo udělá vše pro to, aby zvláštním režimem pomohlo výstavbě pražského okruhu, který se ale podle něj bude stavět z českých peněz, ze státního
rozpočtu nebo z rozpočtu fondu dopravy.

Schválená novela stanoví podmínky, za nichž bude stačit stanovisko ministerstva životního prostředí. Podle nich musí jít o prioritní dopravní záměr, který leží na transevropské dopravní síti, získal územní rozhodnutí nejpozději 31. března 2015, v minulosti dostal kladné stanovisko k EIA a který stanoví vláda nařízením.

Ministr Brabec senátory informoval, že jeho úřad intenzivně jedná s ministerstvem dopravy a neměl by podle něj být problém v tom, aby ministerstvo dopravy předalo veškeré doklady potřebné k vydání stanoviska. To by se mělo stát do konce října.

Pro zákon ve čtvrtek hlasovalo 53 ze 60 přítomných senátorů napříč senátorskými kluby. Proti nebyl žádný z nich, sedm senátorů se zdrželo hlasování.