Když před dnešní oficiální premiérou nového Komorního orchestru České filharmonie mluví její ředitel David Mareček o hygieně, nemá na mysli mýdlo ani ručník. Ale přece: právě založený komorní orchestr má přispět k tomu, aby hudebníci České filharmonie měli "čisté uši". Tedy aby se vzájemně víc poslouchali a vnímali.

K pěstování takové kolektivní hygieny je ideálním prostředkem menší nástrojové obsazení. Dnes v něm hráči z pražského Rudolfina uzavřou festival Concentus Moraviae. V Moravském Krumlově zahrají Mahlerovy úpravy smyčcových kvartetů od Beethovena a Schuberta.

"Založení komorního orchestru není iniciativa vedení, spíš potřeba hráčů, sami si o to říkali," vysvětluje Mareček s tím, že umělecká rada České filharmonie se rozhodla zaregistrovat značku nového ansámblu, ale cesta k tomu, aby vystupoval častěji, bude postupná. Komorní orchestr opět zahraje nejdříve v příštím roce a teprve v sezoně 2018/2019 by měl najít širší uplatnění.

"Máme plán, o němž ještě nemohu mluvit konkrétně. Je vázaný na jednoho zahraničního dirigenta, který už přislíbil spolupráci na hudbě Mozartově, Haydnově a Schubertově," říká ředitel České filharmonie.

Komorní orchestr bude podle potřeb repertoáru vystupovat v různých obsazeních − může to být patnáct nebo třeba až třicet hráčů. A podle Marečka by se měl stát uměleckou laboratoří. "Ne ovšem ve smyslu experimentu, ale v tom, že si hudebníci vyzkoušejí repertoár, který se při velkých orchestrálních koncertech tak často nehraje," přibližuje ředitel.

Na mysli má skladby napsané od druhé poloviny minulého století po dnešek či hudbu baroka a klasicismu, která se obvykle uvádí v menším obsazení.

"Buď ji hrají specializované soubory, nebo stále častěji i moderní orchestry, které sice nemají dobové nástroje, ale interpretační praxi od těch specializovaných přejímají," říká Mareček a dává příklady jako Collegium 1704 a English Baroque Soloists, provozující starou hudbu, či francouzský Ensemble Intercontemporain. Ten pro interpretaci nové hudby založil před 40 roky letos zesnulý skladatel Pierre Boulez.