Ve firmě je to běžná situace: zaměstnanec chce požádat o dovolenou. Místo aby vyplňoval žádanku a podsouval ji šéfovi na stůl, udělá pár kliků na mobilu nebo tabletu a svůj požadavek šéfovi pošle. Jeho nadřízený stejně jednoduše během pár okamžiků několika dotyky na tabletu dovolenou schválí. Klidně třeba z domova nebo z pracovní cesty.

Mobilní aplikace v zaměstnání mění fungování firem. Místo papírů, razítek a formulářů je dnes stále častěji zapotřebí jen pár kliků na smartphonu nebo jiném zařízení.

A nejde jen o maličkosti, jako je schválení dovolené. Mobilní aplikace už dnes dokážou radit zaměstnancům v kariérním životě a plánovat jejich profesní rozvoj. Nebo zjistí, jak jsou pracovníci ve firmě spokojeni. Firma SAP například už i v Česku nabízí aplikaci umožňující zaměstnancům stanovit si jejich kariérní cíle, o kterých má potom přehled i jejich nadřízený.

"Nástroj tak slouží ke kariérnímu růstu zaměstnanců a k využití jejich potenciálu," říká Pavel Peňáz, specialista na platformní řešení ze SAP.

Zaměstnanec zároveň v aplikaci vidí seznam školení, která musí pro svou pozici absolvovat. Stejně tak se může podívat nejen na školení pro něj povinná, ale vybírat může i mezi dalšími, která ho osobně zajímají. "Manažer zase vidí, která z nich zaměstnanec absolvoval. Aplikace tak podporuje sebevzdělávání," podotýká Peňáz.

Dost často znamená používání zaměstnanecké mobilní aplikace navíc výraznou úsporu času, pracovníci se do ní mohou přihlásit odkudkoliv.

Speciální aplikace dokáže zamknout ztracený mobil

Ale nejde jen o pohodlí zaměstnanců a jejich šéfů. Zároveň je to také významná pomůcka v posílení bezpečnosti citlivých firemních dat. Existuje například mobilní aplikace, která je automaticky nainstalovaná na všech mobilních zařízeních ve firmách, které se k tomu rozhodnou. V podstatě ji musí mít každý zaměstnanec, jenž vlastní nějaké firemní zařízení.

Důvody jsou především bezpečnostní: je to praktické například v situaci, kdy zaměstnanec ztratí firemní mobil, notebook nebo tablet. Aplikace umožní na dálku zařízení zamknout, a tak se například citlivé firemní dokumenty nedostanou do nepovolaných rukou. "Některé aplikace navíc nepoužívají jen zaměstnanci, ale také zákazníci nebo zaměstnanci zákazníků," přibližuje Peňáz.

Dalším příkladem, kde mobilní aplikace pomáhají v běžném pracovním životě, jsou speciální sociální sítě v cloudu (data uložená na vzdáleném serveru), které mohou používat nejen zaměstnanci, ale i zákazníci nebo obchodní partneři. Pomocí takového úložiště mohou mezi sebou sdílet dokumenty a know-how.

"V aplikaci lze vytvořit tematické skupiny, otevřené i uzavřené, jejichž členové mohou diskutovat na různá témata a vyměňovat si nejrůznější obsah ve formě dokumentů, odkazů, událostí a podobně," popisuje Peňáz. Lze zde také vytvářet různé dotazníky, průzkumy, hodnocení, tabulky a další obsah.

Nabízí se otázka, proč by se mělo takové sdílení řešit přes speciální aplikace, a ne třeba přes firemní e-mail. "Hromadné e-maily jsou stále součástí korporátního života. Ale mobilní aplikace jsou také praktické z technologického hlediska − data jsou často uložena v cloudu a našim zaměstnancům se tak nezahlcují e-mailové schránky nebo úložiště počítačů či telefonů. Navíc, pokud máte třeba dokument, na kterém pracuje víc lidí, nemusíte si ho neustále přeposílat po každé provedené změně," vysvětluje Peňáz.

Aplikace pro krejčí zapíše míry a zadá výrobu saka

Nemusí ale jít čistě o pracovní záležitosti. Svoje uplatnění nachází mobilní aplikace i ve vzdělávání zaměstnanců.

"Lze díky ní například snadno zaměstnancům poskytnout všechny informace pohodlně do mobilu nebo tabletu. Není to omezeno délkou textu, mohou tam být obrázky, testy, odkazy a podobně," dává příklady Václav Hodek z brněnské společnosti LWi, u níž si firmy mohou aplikace nejen koupit, ale také pomocí speciálního rozhraní samy na míru vytvořit.

Ukazuje se, že využití mobilních aplikací je stále širší a zdaleka se nemusí využít jen pro kancelářské profese. "Pro jednu oděvní firmu jsme například připravili aplikaci pro jejich obchodní zástupce. Dříve navštívili zákazníka, přeměřili ho a na papír si poznačili míry a detaily objednávky. Tento papír potom musel někdo přepsat do firemního systému. Nejenže to byla značná práce navíc, ale neměli jednoduchou možnost, jak zjistit dostupné typy látek. Museli i složitě vypočítávat cenu," popisuje Hodek.

Tahle konkrétní mobilní aplikace je propojená s firemním systémem, obsahuje všechny typy látek, aktuální ceny i veškerý sortiment, který navíc umožňuje velmi elegantně prezentovat a prodávat.

"Při návštěvě zákazníka si obchodník vytáhne jeho předchozí míry, zadané adresy a kontakty, a nemusí tak vše vyplňovat znovu. Vytvořená objednávka má správně spočítanou cenu a odešle se rovnou do firemního systému. V okamžiku, kdy obchodník odchází od zákazníka, už objednávku v centrále zpracovávají," usmívá se Hodek. Cena takové aplikace, kterou si nechá firma vyvinout na míru, se výrazně liší podle toho, co všechno má umět a jak má být s počítači firmy propojená. Pohybuje se ale zhruba od 100 do 300 tisíc.

Zajímavostí je například aplikace, která vznikla pro moderátory z povolání. Moderátor během zábavního večera do aplikace zadává výsledky jednotlivých soutěžících, ona je vyhodnocuje, informuje ho, co a jak má vyhlásit, zobrazuje moderátorovi pravidla soutěže a upozorňuje na důležité věci, které má zmínit. A po skončení večera automaticky odesílá výsledky na internetové stránky akce.