Pokud ve firmách nemáte motivované manažery a nepracujete s nimi na tom, aby byli lídry svých týmů, nebudete mít vysoce motivované zaměstnance. Na konferenci K motivaci dnes jen peníze nestačí, kterou pořádala redakce časopisu Moderní řízení mediálního domu Economia, se hovořilo o vzájemné vazbě motivovaných manažerů a motivovaných zaměstnanců ve většině vystoupení. Podle globálního průzkumu společnosti Deloitte, který zjišťoval trendy ve vedení zaměstnanců v novém pracovním světě, se 87 procent z více než 3000 manažerů na vyšší a střední úrovni vedení ze 106 zemí světa potýká s nedostatečnou motivovaností zaměstnanců. A hned druhou nejproblematičtější oblastí je nedostatek leadershipu, který přiznalo 86 procent respondentů. "Lídr inovuje, vyhledává a přitahuje talenty. Chodí za ním lidé a chtějí s ním pracovat. Lídři jsou lidé, kteří mají vizi a inspirují v dosahování cílů. Naproti tomu manažer deleguje úkoly, říká, co má druhý dělat. Ale lídr inspiruje, nenapodobuje, je originální, vede druhé lidi na základě hodnot," popsal na konferenci rozdíly mezi manažery a lídry Peter Ulčin z londýnské konzultační firmy Executive & Business Consulting.

Silná firemní kultura oddělí schopné a neschopné

Ve společnosti Linet se už delší dobu věnují rozvoji leadershipu u manažerů na všech úrovních, zejména u mistrů. "Hodně do rozvoje leadershipu investujeme. Máme už příklady autentických lídrů, kteří pomáhají prosazovat věci, jež pokládáme za důležité. U nás si někdy i tým sám může vyhodnotit, zda jeho šéf má rezervy. A pokud jde o práci celého týmu, jehož výkon a týmovost klesá, může přijít za vedením s tím, že takového šéfa nechce. Podle mě je to efekt konkrétní dané a silné kultury. Když máte silnou firemní kulturu, ta vám ukáže, zda je manažer silný, nebo slabý," řekla na konferenci Vladimíra Michnová, personální ředitelka společnosti Linet. V panelové diskusi uvedla, že na zlepšení práce manažerů hodně "tlačí" nastupující generace Y a Z. "Mladá generace vyžaduje stálou otevřenou komunikaci od svých šéfů. Mladí chtějí vědět, proč dělají to, co dělají, co přinášejí, kam firma jde, jaké jsou cíle, jak se na nich mohou podílet. Požadují po manažerech, aby jim to vše sdělovali, komunikovali s nimi a dávali jim zpětnou vazbu. To je pro manažera starší generace X velká škola. Manažer se s nimi učí pracovat, daleko víc vysvětluje, komunikuje a to posunuje hranice mentální komunikace ve firmě, je to obohacující pro všechny generace," říká Michnová.

Méně vymýšlejte, více zkoušejte

"Naši značku a image společnosti spoluvytvářejí zaměstnanci, kteří o firmě a o tom, proč a co v ní dělají, venku mezi známými hovoří pozitivně," říká Oldřich Stejskal, generální ředitel společnosti 2N Telekomunikace. Hrdost zaměstnanců na produkty, které vyvíjejí, pocit smysluplnosti a užitečnosti práce, kterou mohou ovlivňovat, je i podle průzkumu mezi nimi, který si společnost letos udělala, pro lidi ve firmě nejvyšší hodnotou a motivací. "Potřebujeme motivované, ne jen spokojené zaměstnance. Spokojený zaměstnanec nemá moc důvodů se rozvíjet, dosahovat nějakých cílů, nemá touhu na sobě pracovat. Motivovaný zaměstnanec má před sebou stále nějakou metu, má vášeň na sobě pracovat a dosahovat nových cílů. A takové zaměstnance my ve firmě chceme," vysvětluje Stejskal.

HR Meeting 2016: K motivaci lidí jen peníze nestačí

"Při výběru nových zaměstnanců zvažujeme nejen, co umí, ale i jaká je to osobnost a zda ji tým přijme. Dnes není vůbec snadné najít v našem oboru lidi, ale nespěcháme. Než nabrat někoho, kdo by se do naší kultury nehodil, raději počkáme a dáváme příležitost k rozvoji stávajícím zaměstnancům," říká personální ředitelka 2N Telekomunikace Monika Rousová. Ve firmě jsou lidé zvyklí si dávat a přijímat zpětnou vazbu. Je součástí otevřené komunikace a zvyšuje důvěru mezi lidmi. Odzdola nahoru, odshora dolů. Mimochodem ředitel firmy a personální ředitelka trénují v přijímání a dávání zpětné vazby jak manažery, tak zaměstnance. "Když nastane nějaký problém, tak ho řešíme hned a na místě. Manažerům říkáme, když nevíš, tak se zeptej, nečekej a naslouchej," říká Stejskal.

"Naši zaměstnanci mohou využít flexibilní formy práce, uplatňujeme work life balance. Máme 25 interních koučů, na které se mohou zaměstnanci obrátit, když potřebují podpořit v něčem, co řeší v pracovním nebo osobním životě," říká Rousová. Jako motivace ve firmě funguje i tzv. trystorming. "Když si sedne skupina lidí a dělá brainstorming, vzniká spousta nápadů, ale také problém, jak je roztřídit a vybrat ten nejlepší. Máme lepší zkušenost s trystormingem, což znamená ne věci vymýšlet, ale rovnou je zkoušet. Když někdo dá odvahu, energii i čas do toho, aby svůj nápad vyzkoušel, tak to pro mě získává vysokou hodnotu. Navíc se v praxi ta myšlenka sama osvědčí a vydělí se z ostatních jako nejlepší. Takže méně vymýšlejte a více zkoušejte," radí Stejskal.

Ve firmě drží naše lidi kultura start-upu

Václav Muchna, zakladatel a generální ředitel společnosti Y Soft Corporation, pokládá za rozhodující pro udržení motivace lidí ve firmě, aby se z ní nevytratila startupová kultura. "To nadšení pro nové věci, pro vlastní inovace a jejich zkoušení. Ve start-upu vládne silný engagement. Lidé tam dělají skoro zadarmo to, co je baví, vymýšlejí inovace a zkoušejí je realizovat. Přemýšlíme, jak v naší rychle rostoucí firmě tuto kulturu start-upů uchovat. Dáváme lidem prostor zkoušet vlastní nápady, podílet se na projektech, na nichž se hodně naučí. Lidi chválíme a společně slavíme úspěchy. Naší ambicí je mít špičkové týmy, v nichž rostou špičkové osobnosti," říká Muchna. "Spolupracujeme se zahraničními kouči a konzultanty. Obrovskou školou byznysu a know-how jsou pro mě a management pobyty v mozkovém trustu technologického světa, v Silicon Valley. Nejvíce spolupracujeme s univerzitou v Berkeley v Kalifornii. Na této škole přednášejí lidé, kteří postavili úspěšné firmy, a z toho čerpáme inspiraci," říká Muchna. "Není to úplně levná záležitost, den univerzitního profesora na Berkeley stojí několik tisíc dolarů. Pokud ale chceme ve světě uspět, musíme se učit od těch nejlepších na světě," uvedl Muchna.

HR Meeting 2016: K motivaci lidí jen peníze nestačí