Americký dirigent James Feddeck, který zítra a v pátek vystoupí s Filharmonií Brno v Janáčkově divadle, si zvykl zaskakovat za nemocné dirigenty. Nabídky mu chodí tak vytrvale, že když se například ocitne u zubaře v americkém Clevelandu, uprostřed zákroku mu zazvoní telefon, aby hned zamířil na letiště, odletěl do finských Helsinek a po příletu okamžitě spěchal na zkoušku.

"Někdy mám pocit, jako bych žil v letadlech, ale je fascinující střídat tolik orchestrů. Člověk se naučí dostat z té krátké chvíle maximum," vypráví dirigent, který za poslední dva roky řídil přes padesát různých těles.

Tentokrát ale o žádný záskok nepůjde. Filharmonie Brno dvojicí závěrečných koncertů pokračuje v hledání nového šéfdirigenta, kterého orchestr nemá od chvíle, kdy jej vloni opustil Aleksandar Marković. Než by management narychlo hledal náhradu, rozhodl se letošní sezonu absolvovat bez šéfdirigenta a vyzkoušet si kandidáty.

"Pozvali jsme řadu rozdílných, zajímavých a dostupných dirigentů z mladší generace: Estonce Olariho Eltse, Čecha Tomáše Netopila, Francouze Bastiena Stila, Fina Juhu Kangase, Američana Case Scaglioneho, Alana Buribajeva z Kazachstánu a velmi mladého brněnského rodáka Roberta Kružíka," vypočítává ředitelka orchestru Marie Kučerová.

Všichni měli stejné podmínky: během čtyř dnů nazkoušet a uvést dva koncerty s náročným repertoárem. "Také se museli poprat s podmínkami, které nás nyní trápí, kdy zkoušky probíhají v komorním Besedním domě, ale koncerty v Janáčkově divadle," dodává ředitelka.

Tuto situaci by měla vyřešit nová budova Janáčkova kulturního centra, která pro orchestr v Brně vzniká a otevřena by měla být na podzim 2019. Šéfdirigent, kterého si orchestr vybere, s ním tedy vstoupí do nové éry. Proces výběru komplikuje ještě fakt, že vedení dbá na preference hráčů, takže ke kandidátům se může vyjádřit každý z nich.

"Ten proces je obtížný a náročný, ale nesmírně důležitý pro naši budoucnost," dodává ředitelka, která doufá, že nový šéfdirigent nastoupí na začátku sezony 2017/2018. "Potřebujeme někoho, kdo nás provede tímto přechodným obdobím a přijde s novou, silnou uměleckou vizí."

Feddeck by se prý usadil rád, přijme ale jen nabídku orchestru, který "nikdy neřekne, že už je dost dobrý, ale chce se stále vyvíjet".

Zítřejší a páteční koncerty tedy budou jakýmsi oboustranným oťukáváním. Filharmonie Brno se dvojicí vystoupení, jež budou natáčet Český rozhlas i ČT art, navíc rozloučí s letošní rezidenční sólistkou, rusko-německou houslistkou Alinou Pogostkinou.

Na programu je předehra k Wagnerově opeře Tannhäuser, Houslový koncert současného německého skladatele Jörga Widmanna a Straussova symfonická báseň Tak pravil Zarathustra − tedy kombinace pozdně romantického německého repertoáru a současné hudby, oblastí, na něž se Filharmonie Brno dlouhodobě zaměřuje.

Feddeck je připravený na vše. Když vloni u Sanfrancisckého symfonického orchestru zaskakoval za dirigenta Semjona Byčkova, udělal na jednu z posluchaček takový dojem, že se pokusila vylézt na pódium a museli ji odvést uvaděči. "Docela to tam vřelo," vzpomíná Feddeck. "Nevím, jestli budou diváci v Brně stejně šílet ze Zarathustry, ale nechám se překvapit."