Po letech státní Česká pošta zjistila, co jejím zákazníkům nejvíc vadí. Tedy například to, že musí na pobočkách dlouho čekat nebo že jim řidič vozí balíky především dopoledne − tedy v době, kdy bývá většina lidí v práci. Od podzimu proto pošta zavede ve všech krajských městech nový systém doručování balíků: dopoledne do firem, odpoledne a večer lidem. Dnes je vozí jen do čtyř odpoledne, nově to má být do šesti. Dodání v pozdějších hodinách už bude za příplatek.

"Uvidíme, jak to bude úspěšné. Později bychom mohli službu rozšířit i na okresní města," řekl v rozhovoru pro HN generální ředitel pošty Martin Elkán.

Strategický státní podnik s dvacetimiliardovými tržbami k téhle novince nepřiměly jen požadavky zákazníků, pro které bude tahle služba pohodlnější. Výraznou roli hraje také proměna způsobu komunikace. V porovnání s nejlepšími časy − před rozšířením e-mailů a datových schránek − razantně ubývá dodaných dopisů. Jejich počet loni meziročně klesl o devět procent.

302 milionů korun

je čistý zisk České pošty před zdaněním za loňský rok.

Státní podnik měl zhruba dvacetimiliardové tržby.

Podle ředitele pošty Martina Elkána to znamená, že zisk byl "vlastně nula".

Je to tak například kvůli investicím do poboček a do automobilů.

Před dvěma týdny pošta oznámila, že za loňský rok dosáhla 302 milionů korun zisku před zdaněním. Zároveň však loni poprvé dostala státní příspěvek 700 milionů na nevýdělečné služby. Zjednodušeně za to, že musí vozit dopisy i do nejzapadlejší vesnice v horách.

V příštích dvou letech jí od státu přijde dohromady dalších 1,1 miliardy.

Dopisy padají, balíky stále rostou

Zato právě balíkový byznys se neustále rozvíjí s tím, jak je stále oblíbenější nakupování v e-shopech. Pošta nezveřejňuje, kolik balíků dopraví ročně. Vysvětluje to tím, že to nedělají ani její konkurenti. Meziroční nárůst přepravených balíků je však okolo 12 procent.

Ředitel Elkán tvrdí, že právě tohle je trh, na který se musí pošta zaměřovat, pokud chce ještě vyšší tržby. "Je vidět, že balíkový trh roste - a my rosteme na něm. To je naše budoucnost," prohlásil Elkán.

Zároveň je to ovšem oblast, kde se pošta střetává s tvrdou konkurencí v podobě přepravních firem. Proto ostatně zavádí pozdnější doručování a sází na to, že dokáže 93 procent zásilek dostat do cíle do druhého dne. Za příplatek si člověk bude moci objednat i doručení mezi šestou a devátou hodinou večerní. U doporučených psaní zatím pošta podobnou novinku neplánuje.

S balíky souvisí také plánované investice pošty: chystá vybudování nového uzlu, kde se budou shromažďovat zásilky z Asie, kterých stále přibývá. Tedy například z populárních čínských internetových obchodů. A ve vánoční špičce mají poště pomoci další dvě nová centra v Pardubicích a v Českých Budějovicích.

Nic nemačkat, jen načíst kód

Pošta zkusí zavést ještě další dvě služby pro zákazníky. Jde o to, aby si člověk mohl dojít pro uložený doporučený dopis na poštu, kam to má nejblíž. A aby ho tam plynule odbavili. Kdo si pořídí zákaznickou kartu, kterou má dnes 660 tisíc lidí, dostane e-mail, že má na poště uložený doporučený dopis.

Pokud mu nebude vyhovovat místo, kam si pro něj má dojít, bude si ho moci změnit podle svého. Třeba tehdy, když mu dopis přijde na adresu, odkud se už odstěhoval.

Nebo pokud ví, že jezdí z práce domů a svoji poštu už nestihne otevřenou.

"Prostě si vyzvednu dopis třeba přes oběd na té poště, kterou mám hned blízko své práce," popsal ředitel Elkán. Testování pošta zahájí v prvním pololetí příštího roku.

Patnáct pošt v zemi pak dostane na zkoušku nový odbavovací systém. Zákazník už nebude muset mačkat tlačítko se službou, kterou chce dostat. Na papírovém oznámení, že má na poště uloženou zásilku, bude vytištěn čárový kód.

Člověk si ho na poště načte a v zázemí pobočky hned začnou zásilku připravovat − podobně jako ve výdejnách e-shopů −, zatímco dnes pracovnice pošty až na přepážce hledá zákazníkovo psaní mezi ostatními.