Polovina z desítky oslovených majitelů parkovacích domů odmítla spolupráci s Prahou a poskytnutí svých domů jako záchytného parkoviště P+R. Vyplývá to z materiálu, který v úterý schválili pražští radní. Město si původně vytipovalo sedm lokalit, poté oslovilo ještě další majitele. Parkoviště na okrajích města, která slouží zejména lidem dojíždějícím do Prahy za prací, jsou trvale přeplněná. Praha jich má necelou dvacítku.

"Z deseti navrhovaných lokalit splňuje úvodní podmínku, tedy potvrzení zájmu a předložení podmínek, pouze pět. Tyto lokality budou dále podrobněji rozebrány," píše se v materiálu.

Město oslovilo prostřednictvím Technické správy komunikací (TSK) v první fázi majitele parkovišť například na Veleslavíně, Vysočanské, v Nových Butovicích nebo Letňanech. Z nich čtyři ihned odmítli spolupráci, souhlasili pouze tři. TSK proto následně oslovila další tři, z nichž dva souhlasili. "Jedná se o pět lokalit, u kterých jejich vlastníci potvrdili zájem o realizaci deklarovaného záměru a předložili podmínky," píše se v dokumentu.

S odmítavým stanoviskem se však TSK nesetkala pouze ze strany majitelů. Se zapojením do systému P+R sice například souhlasil majitel parkoviště na Pražského povstání, proti se ale postavila radnice Prahy 4.

Pokud by se Praha dohodla se všemi pěti majiteli, vyšlo by ji zřízení parkovišť na 28,6 milionu korun ročně. Při asi 1860 místech by tak jedno parkovací místo stálo asi 15 000 korun ročně.

Důvodem kroků Prahy je nedostatečný počet míst na současných parkovištích. Praha navíc letos nevybuduje ani jedno nové záchytné parkoviště. Nejblíže výstavbě je P+R na Zličíně, kdy bude, ale není jasné.

Praha má podle výroční zprávy TSK 16 parkovišť P+R s kapacitou přes 3000 stání. Určena jsou primárně pro mimopražské řidiče, kteří zde zanechají svůj automobil a do centra Prahy jedou MHD. Nejvytíženější parkoviště jsou na metru C, třeba na Chodově nebo v Letňanech.

Cena za stání na parkovištích P+R zapojených do systému MHD činí 20 korun. Podle údajů TSK jsou parkoviště z hlediska nákladů na provoz pro město dlouhodobě ztrátová. Z ekonomické bilance vyplývá, že Praha loni na správě těchto stání prodělala přes 14 milionů korun.