Pokud máte malé či dospívající děti a rádi byste jim vysvětlili, jak vypadalo 20. století, není nic jednoduššího než je vzít na pobočku nejbližší České pošty. Frontu na nedostatkové potraviny tam můžete docela dobře popsat prostřednictvím podivně se vlnící, věčně nespokojené řady lidí, která nedrží tvar − a ani zřízení pořadových lístků na větších poštách na tom moc nezměnilo.

Když už přece jen dorazíte k přepážce a vaše ratolest zcela přirozeně vytáhne bezkontaktní platební kartu, můžete jí názorně vysvětlit, že v dávném 20. století se platilo takřka jen hotově. A nejedukativnější je střet s poštovním zaměstnancem za přepážkou. Buď se rovnou setkáte s entuziasmem pracovníka minulého století, nebo se k němu i jinak milý personál velmi rychle propracuje, protože pokud nechce přijít o práci, musí vám vnutit dvě pojistky, jedno bankovní konto a tři losy.

Revoluční kvas v předvečer roku 1989 je dále možné ideálně ilustrovat čím dál více brblající frontou, když zaměstnankyně pošty konečně uloví nedoslýchavého důchodce a započne desetiminutový monolog o výhodách nového konta s elektronickým bankovnictvím, které senior vůbec nepotřebuje.

Kdyby alespoň rubem poštovních služeb z minulého století bylo udržitelné financování státního podniku ve století jednadvacátém. Ale tak to není, ekonomika pošty je na tom čím dál hůř. Generální ředitel pošty Martin Elkán sice včera oznámil, že konsolidovaný zisk před zdaněním vzrostl o čtvrtinu na 302 milionů korun. Ale to se stalo jen proto, že stát víc dotoval základní služby pošty. Jinak by podnik prodělával.

"Je třeba si uvědomit, že tradiční poštovní služby postupně částečně nahrazují moderní elektronické formy a zejména množství listovních zásilek neustále klesá v objemu asi deseti procent ročně," říká ředitel Elkán. "To ročně představuje pokles objemu výnosů z této oblasti v řádu stovek milionů korun."

Žádný jiný ředitel pošty v její polistopadové historii přitom neměl v ruce tolik třaskavých rozhodnutí najednou, které předurčují bytí a nebytí podniku: Musí se mu podařit vysoutěžit nového partnera bankovních a pojišťovacích služeb. Přesvědčit po celé republice obce a konzumy, aby si od ztrátových poboček státní pošty přibraly ke své hlavní činnosti i listovní služby. A nakonec prosadit u politiků dlouhodobou a pravidelnou dotaci (Elkán výhradně mluví o "kompenzaci") za ztrátové poštovní služby.

Zbývá vám ještě 70 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se