RegioJet Radima Jančury chce od prosince spojit Prahu s Bratislavou. Informaci s odvoláním na správce slovenských kolejí přinesl slovenský deník SME.
"Společnost RegioJet si na trati Bratislava-Brno-Praha objednala jeden pár vlaků," potvrdila SME mluvčí Železnic Slovenské republiky Martina Pavliková.
Samotný RegioJet věc nekomentuje s tím, že všechny novinky bude oznamovat až postupně.
Radim Jančura ale v rozhovoru s HN na začátku dubna hovořil o tom, že firma bude s vlaky dál expandovat a zažádá si o nové tratě. "Je tu několik tratí, na kterých se dá jezdit i bez dotací," uvedl. Jako příklad použil spojení Prahy s Plzní či severem Čech.
Spojení Prahy s Bratislavou je ale další z vytížených dálkových linek, ta se navíc může opřít i o vysokou poptávku mezi Prahou a Brnem. Tam nyní došlo k nárůstu cestujících kvůli zvýšení kvality spojů Českých drah. A to přesto, že vlak nadále zůstává pomalejší než autobusy, a to navzdory uzavírkám na dálnici D1.
"Dokud tu nebudou soutěže (ministerstva dopravy i krajů na provozování dotovaných spojů, pozn. redakce), budeme expandovat na komerčních linkách," řekl Jančura. Ten tak chce postupně Českým drahám ubírat cestující, a tlačit tak na stát. Spojení Prahy, Brna a Bratislavy je nyní dotovanou linkou, respektive linkou, kterou si stát objednává a doplácí na její provoz.
Důvodem, proč RegioJet nyní spojení Prahy a Bratislavy nekomentuje, může být to, že zatím v polovině dubna došlo pouze k podání žádosti o přidělení kapacity. Po ní následuje ještě vyjednávání o možnostech kolejí a hledání kompromisu jízdních řádů mezi jednotlivými vlaky na trase.
Pro RegioJet je zatím trasa stále nejistá. I kdyby získal povolení na trase jet, může jít o nevýhodné časy, které lince zkomplikují výjezd či mu přímo zabrání.
Linka pro firmu dává i provozní smysl. RegioJet provozuje spojení Prahy a Košic a Košic a Bratislavy, spojením zbývajícího ramena by mohl lépe pracovat se svými vagony a snadněji je přepravovat podle aktuální poptávky.