Vláda vyšla vstříc hejtmanům a od roku 2019 jim bude smluvně rok co rok posílat bezmála tři miliardy na lokální dopravu. Žádnou podmínku, že by měli vypsat soutěže a tratě nabídnout i soukromníkům, si ale nedala. Ministr dopravy za hnutí ANO Dan Ťok to obhajuje tím, že on je sice příznivcem liberalizace, ale krajům do toho nemá co mluvit. A navíc je prý třeba dávat pozor, aby České dráhy neskončily na dně.

HN: Sepsali jste zrovna novou dohodu s kraji o financování regionální dopravy od roku 2019. Proč se to řeší už teď? A jak to bude fungovat?

Kraje dostanou dohromady stejné množství peněz jako dosud, jenom zvýšené o valorizaci, kterou jim předchozí vláda nedala. Je tam ale jedna novinka. Dnes platí, že každý kraj dostává procentuálně jiné peníze. A nově to bude tak, že všichni dostanou od státu příspěvek ve stejné výši 30 procent toho, co je financování dopravy stojí. Jinak důvod, proč to teď řešíme, je jednoduchý − otevřelo se okno v evropských fondech na financování nových vozidel pro regionální dopravu. Objednávková doba na takový vlak jsou dva roky, tak je dobře, aby se to dojednalo už teď.

HN: A kdo ty vlaky bude kupovat? Kraje?

Jsou tři možnosti. První je, že kraj řekne provozovateli, ať si je nakoupí a že může využít tento program. Z něj dostane 85 procent ceny a 15 procent si přidá a započítá je pak do toho, co bude kraji fakturovat. Druhá možnost je, že si je kraj koupí sám a bude je poskytovat provozovatelům.

A třetí možnost, kterou jsme nabídli, je, že bychom ty vlaky nakoupili my jako stát. Ne skrze České dráhy, ty jsou možným soutěžícím, což by bylo složité, ale buď ministerstvo, nebo některá z našich resortních organizací.

Dva kraje už říkají, že si to koupí samy. Jiné tvrdí, že by se jim líbilo, kdyby to koupil stát a ony nemusely ze svých rozpočtů dávat těch 15 procent. A jsou kraje, které to plánují dát dopravcům. Je to otevřené.

Dan Ťok (57)

◼ Rodák z Uherského Hradiště vystudoval strojní inženýrství v Brně. Působil na vysokých manažerských postech ve společnostech ABB Energetické systémy, Alstom, Jihomoravská plynárenská nebo investiční skupina KKCG.

◼ V letech 2008 až 2014 vedl Ťok tuzemskou divizi švédské stavební společnosti Skanska.

◼ V prosinci 2014 potom nahradil v Sobotkově vládě Antonína Prachaře na postu ministra dopravy. Má dvě dcery.

HN: O kolika penězích se bavíme?

Bavíme se o velkých penězích. Ve fondech je na regionální dopravu určeno 11 miliard korun. Kraje tvrdí, že by spotřebovaly až 28 miliard.

HN: A kdy ty nové vlaky uvidíme na tratích? Hned v roce 2019?

Ano, budou k dispozici, jakmile začne plnění smlouvy. Navíc jsou to příděly peněz, které je potřeba vyčerpat. Takže ano, po začátku platnosti smluv krajů se státem od roku 2019 by se měly vlaky na tratích objevit.

HN: Když to shrneme, v horizontu tří až čtyř let nastane velká vlaková obměna na lokálních tratích.

Ano, mělo by to být vidět a cestující by to měli pocítit.

HN: Budou to stovky, nebo desítky vlaků?