V hudebních encyklopediích je anglická skupina Tindersticks označována za moderní jazz. S jazzem má však jen pramálo společného. Tindersticks, kteří dnes vystoupí v pražské Arše, jsou hudebně nezařaditelní. V jejich romantické a často melancholické tvorbě se prolínají různorodé hudební směry a styly − od world music až po ambient a orchestrální vážnou hudbu.

Pětadvacetiletí Tindersticks vydali v lednu po tříleté pauze své jedenácté řadové album Waiting Room. A jejich novinka je velkou událostí. Kritika na ní oceňuje originalitu, která nevychází z běžného angloamerického přístupu k soudobé hudbě, ale má mnohem blíž k hudebnímu vkusu kontinentálnímu, zvláště francouzskému.

Občas používaný termín "šarmantní dekadence" má v sobě mnoho pravdy. Základ některých skladeb Tindersticks si lze snadno představit jako zvukový doprovod k recitaci básní Baudelairových nebo Verlainových.

Při poslechu Tindersticks hned zaujme chvějivý baryton zpěváka a tvůrčí duše souboru Stuarta A. Staplese. Zpěv ve Francii žijícího umělce je tím hlavním prvkem, který vytváří na desce Waiting Room atmosféru chvějivé křehkosti a pocit jakoby plovoucího světa.

Klávesista David Boulter ji vysvětluje jako reakci na změny evropského společenského klimatu v posledních letech. "Jsme ve věku, kdy je minulost obrovská a budoucnost se před námi smršťuje. A na přítomnost čas nezbývá… V hudbě zaznívá naléhavost, ale i nejistota. Pochybuji, že bychom mohli takhle pracovat ve světě, jaký byl před dvaceti lety," říká.

Výjimečnost předurčuje Tindersticks pro filmovou hudbu. V této oblasti mají nejlepší pověst. Nejčastěji spolupracují s francouzskou filmařkou Claire Denisovou. A Boulter předloni spolu s Václavem Havelkou ze skupiny Please The Trees zkomponoval hudbu pro snímek Radima Špačka Místa.

Také deska Waiting Room má filmový charakter. Jako kdyby skoro každá píseň nebo instrumentální skladba vznikla pro nějaký esteticky rafinovaný snímek. Nepřekvapí proto, že na Mezinárodním festivalu krátkých filmů v Clermont-Ferrand předvedla kapela jejich filmové zpracování, na kterých se podíleli mladí filmaři z alternativní scény.