Z umělé inteligence v pojetí Googlu začíná mrazit. Americká internetová firma jich vyvíjí dokonce několik různých druhů a vlastní i výrobce robotů Boston Dynamics. Spojení obou aktivit by mohlo přivést na svět superinteligentní roboty. Schopnosti programátorů Googlu a strojového učení nyní ukázal zápas mezi umělou inteligencí a mnohonásobným světovým lidským šampionem ve hře Go Lee Se-dolem.

Umělá inteligence s názvem AlphaGo porazila po třech hodinách Lee Se-dola hned v prvním z pětice zápasů. A to díky neortodoxní taktice, kterou by podle poraženého velmistra žádný lidský protivník nezvolil. V následujících dnech bude mít Lee čtyři pokusy porážku oplatit, o celkovém vítězi rozhodne výsledek všech pěti zápasů.

Hra Go je po šachu dalším testem kvality umělé inteligence. Šachy počítače ovládly už před dvaceti lety, 10. února 1996 porazil počítač DeepBlue od IBM poprvé v historii velmistra Garryho Kasparova – v jednom ze šesti duelů. V dalších zápasech uhrál DeepBlue dvě remízy a utržil tři porážky. O rok později, po upgradu systému, Deep Blue porazil Kasparova ve standardním turnajovém formátu poměrem bodů 3,5 ku 2,5 ze šesti zápasů.

FACEBOOK RESULTS CARD

Go je ale mnohem složitější než šachy. Hraje se na větším prostoru a s menším omezením možných tahů. Počet kombinacích tahů v jedné hře, která trvá kolem 150 tahů, přesahuje jeden „googol", tedy číslo se sto nulami, které inspirovalo název Google. Místo rychlého porovnávání databáze všech možných tahů jako u šachu proto AlphaGo pracuje na bázi umělé inteligence založené na strojovém učení, kdy počítač hraje sám proti sobě obrovské množství zápasů a postupně se učí rozpoznat vhodné strategie.

Autor předchozího úspěšného programu na hraní Go Rémi Coulom ještě před dvěma lety uváděl, že k tomu, aby počítačový program porazil světového šampiona, bude potřeba asi deset let vývoje. Umělá inteligence se díky strojovému učení přiblížila potřebné úrovni pětkrát rychleji.

Podle velmistra Lee Se-dola byla hra proti stroji nepříjemná v tom, že nemohl sledovat fyzické reakce svého protihráče, které by prozradily nervozitu. Právě podle toho se hráči Go často řídí. I to je možná důvod, proč AlphaGo porazila již v říjnu trojnásobného evropského šampiona v Go v poměru 5:0.

Vítěz celé série zápasů obdrží milion dolarů, v případě výhry AlphaGo věnuje Google výhru na podporu UNICEF, matematického a technologického vzdělávání a rozvoj Go.