Patří pod ni na letišti v pražské Ruzyni přes 3300 zaměstnanců s nejrůznějším zaměřením: od odbavování kufrů přes servis a úklid letadel až po obsluhu cestujících nebo bezpečnostní kontrolu. "Chceme nabírat nové zaměstnance a musíme najít cestu, jak zaujmout. Spouštíme nové kariérní stránky a chceme také využít sex-appealu naší značky," říká Jaroslava Raisová, šéfka personalistiky v Českém Aeroholdingu a jeho dceřiných společnostech.

HN: Firmy nabírají a boj o talenty se vyostřuje. Cítíte to i u vás?

Určitě ano, loni se zvýšil počet cestujících nejvíc za posledních deset let, přesáhli jsme 12 milionů odbavených pasažérů za rok. Takže samozřejmě musíme nabírat. Přijímáme nové lidi pro obsluhu na letišti, ale i techniky na opravy a servis letadel.

Například letečtí mechanici jsou ale velmi specializovaná pozice, loni se nám jich podařilo přijmout kolem padesáti a letos očekáváme, že budeme nabírat dalších čtyřicet. To už je ale hodně náročné, protože tento obor se nestuduje na středních školách úplně běžně. Proto velmi intenzivně spolupracujeme se školami, které tento obor vyučují, a dokonce chceme spolupráci ještě rozšířit a nabídnout žákům stipendia. Boj o ně na trhu je totiž opravdu velký. Abychom je s naší firmou sblížili, nabízíme jim praxe a brigády během prázdnin. Chceme na tyto mladé lidi i cílit náborové kampaně, protože trh je už do značné míry přebraný.

Jaroslava Raisová

V únoru 2015 nastoupila do pozice ředitelky řízení lidských zdrojů v Českém Aeroholdingu. Patří pod ni zaměstnanci holdingu a jeho dceřiných společností Czech Airlines Technics, Czech Airlines Handling a Letiště Praha. Posledních 14 let zastávala obdobné pozice HR ředitelky v českých firmách z oblasti strojírenství. Absolvovala obor psychologie na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy, pochází z Plzně, kde také žije.

HN: Jak konkrétně chcete zaměřit náborové kampaně, abyste tolik nových mladých leteckých mechaniků opravdu získali?

Musíme hledat v mnohem větším rádiu, takže zkoušíme třeba Slovensko. Možná budeme nabízet i ubytování, což je něco, o čem uvažujeme a doteď jsme to nedělali. Chceme totiž přitáhnout i lidi z jiných regionů. Kromě leteckých mechaniků ale nabíráme nové lidi i pro Letiště Praha. Tam chceme přijmout dalších 80 až 100 pracovníků, a to hlavně pro bezpečnostní kontrolu a ostrahu letiště. Na tyto pozice jsme teď dělali úplně speciální kampaň, kdy jsme zkusili využít netradiční cesty, protože běžná inzerce už opravdu nestačí. Na letáčky jsme nafotili vlastní zaměstnance a dali jsme je například do novin nebo také do regionálních autobusů, které jezdí kolem letiště a svážejí lidi z okolí.


HN: Říkáte, že běžná inzerce nestačí. Nedaří se vám sehnat zaměstnance přes inzerát?

Ohlasy nejsou příliš velké. Proto ode dneška spouštíme úplně nové kariérní stránky. Zjistili jsme, že 60 procent nových zaměstnanců k nám přichází přes náš web. Značka Letiště Praha je hodně zajímavá a plno lidí, například těch, kteří mají jako hobby letadla, se o práci u nás zajímá. Vytvořili jsme nové, moderní stránky, které jsou responzivní, tedy uzpůsobené na to, že většina mladých lidí používá k prohlížení chytré telefony a tablety. Je tam málo textu a hezká grafika, jejíž podoba vychází z navigace na letišti. Takže když se na tu grafiku podíváte, máte pocit, že jste na letišti, jsou tam stejní panáčkové, jako když půjdete na odbavení. Použili jsme hodně fotek z pracovišť našich zaměstnanců. Člověk si může rozkliknout volné pozice a přihlásit se přímo z telefonu nebo tabletu, nemusí nic složitě hledat. Zrovna teď se budeme ve firmě radit, jak udělat ještě zajímavěji pracovní nabídky, abychom v nich neopakovali pořád jen nabízíme, požadujeme, ale abychom je udělali zábavněji.

HN: Na čem v náboru budete stavět?

Chceme využít sex-appealu, který letiště má, pro hodně lidí je velmi zajímavé tady pracovat. Dostanou se do prostředí, kam se většina veřejnosti nikdy nepodívá, ani když letí letadlem. A získají velmi zajímavé informace, které nejsou běžně dostupné. Ale právě proto, že noví zaměstnanci procházejí specifickým zácvikem a dozvídají se informace, které by se neměly jen tak dostat na veřejnost, potřebujeme, aby zaměstnanci byli velmi loajální, aby u nás zůstávali dlouhou dobu a aby byli srdcaři, tedy žili letištěm.

HN: Máte nějaký plán, jak ještě posílit jméno značky pro nábor?

Kromě spolupráce se školami chceme také pracovat na tom, jak zaměstnance dlouhodobě udržet. Chceme rozšířit péči o ně, kromě stravování za zvýhodněné ceny a parkování na letišti zvažujeme zavést i nevšední benefity. Víme, že máme nepříjemné směny, letiště musí fungovat 24 hodin denně, 365 dní v roce. Chceme proto zaměstnancům nabídnout možnost využít fitness nebo relaxační zónu. To bychom rádi už od příštího roku. Máme také hodně brigádníků vysokoškoláků a chceme, aby i oni v pauzách zůstávali v areálu letiště. Uvažujeme, že jim připravíme něco jako klidné studovny, kde by se mohli připojit na wi-fi, zpracovat si přípravu do školy a pak zase jít v klidu pracovat. Rádi bychom nabídli i zajímavější možnosti pro rodiče malých dětí a zjišťujeme, jestli by bylo možné zavést dětské skupiny a více částečných úvazků.

HN: Když hledáte cesty, jak získat a udržet nové zaměstnance, proč jednoduše nezvýšíte platy?

To by sice fungovalo, ale jen krátkodobě. Tak jednoduché to bohužel není. Navíc mladí lidé dnes víc než na peníze slyší na pružnou pracovní dobu, práci z domova a podobně. Už zdaleka nejde jen o výši platu.