V loňském roce prošla společnost O2 Czech Republic proměnou, pro niž se v telekomunikačním světě těžko hledá srovnání. Finanční skupina PPF, která je hlavním akcionářem, od firmy oddělila veškerou infrastrukturu − hlavně kabely a vysílače − do jiné, samostatné společnosti. Na trhu, kde už dávno dominují balíčky s neomezeným voláním a zprávami, musí nové O2 přijít s novinkami, za které budou zákazníci ochotní platit víc.

Tomáš Budník a jeho tým je musí přesvědčit, aby si pořídili rychlý internet v mobilu i doma. Zároveň chce firma ušetřit na sjednocení a zjednodušení informačních systémů. Lepší IT má také pomoci pružněji reagovat na inovace, které v digitální době přicházejí rychleji než kdykoliv předtím. "Pro firmu naší velikosti je extrémně důležité rychle uvádět nové produkty a služby na trh. V korporátním prostředí je někdy těžké překonávat nejen kulturní překážky v lidech, ale také procesní věci, které firmu svazují," říká Budník v rozhovoru pro HN.

HN: Po sedmi letech se O2 podařilo zastavit pokles celkových výnosů. Jak to uděláte, aby výnosy rostly, hlavně v ČR?

U zákazníků z řad domácností se nám výnosy daří zvyšovat. Ve firemním segmentu jsme loni naopak klesali a pravděpodobně budeme klesat ještě letos. Firemní klienti používají tendry, mají dlouhodobější kontrakty. Tam se snažíme jít do nových služeb, zejména v oblasti informačních technologií. Nahrazujeme tak částečně ztráty z těch klasických, třeba hlasových nebo datových služeb. Nové služby se týkají poskytování cloudu a cloudových řešení, ale také budoucnosti: jde například o projekty takzvaného internetu věcí, související třeba s konceptem "chytrých měst" nebo s bezpečností.

Tomáš Budník (46)

◼ Vystudoval Strojní fakultu Vysoké školy báňské v Ostravě. V telekomunikacích se pohybuje více než dvacet let – pracoval ve společnostech Inec, Český Telecom a GTS, kde působil na různých manažerských postech v oblasti prodeje, marketingu, péče o zákazníky a regulace. Vedl restrukturalizaci společnosti MobilKom, která provozovala síť U:fon.

◼ V roce 2011 přišel do skupiny PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera. Nejprve působil jako ředitel pro IT v prodejci spotřební elektroniky Eldorado, kterého PPF vlastní v Rusku. V roce 2013 vedl projekt čtvrtého českého mobilního operátora, který se nakonec neuskutečnil.

HN: Co nového chystáte pro domácnosti?

Tam vidíme dvě příležitosti k růstu příjmů: mobilní data a televize. Pořád ještě 50 procent zákazníků používá standardní telefony, které nemohou využívat současné datové služby 3G a 4G. 4G telefonů máme mezi zákazníky zhruba 20 procent. To je pro nás obrovská příležitost. V USA je rozšíření těchto telefonů kolem 75 procent.

HN: Jak to tedy udělat, aby útrata zákazníka byla vyšší?

Zaměřujeme se hlavně na to, abychom prodávali co nejvíce zařízení se schopností nejrychlejšího datového připojení LTE − telefonů a tabletů − a ukázali zákazníkům, že taková zkušenost je mnohem lepší než se starším telefonem. Pomáhá nám obecný trend digitální ekonomiky. Například když Facebook spustil automatické přehrávání videa, najednou začal dostihovat YouTube v objemu přenášených dat. Takže když se v mobilním zařízení díváte na Facebook, konzumujete víc dat. A mohl bych pokračovat v příkladech.

HN: Síť pro mobilní telefony ale sdílíte s T-Mobilem. Jak se můžete odlišit od konkurence, když technologicky bude služba od obou společností prakticky stejná?

Je na každém operátorovi, aby si stanovil, jaké spektrum na jaké lokality použije, podle zákazníků, které tam má. Taky si sami definujeme, jaké má zákazník rychlosti, jak monitorujeme rychlost sítě a výpadky hovorů a jiné parametry, podle kterých síť optimalizujeme. Dobrým příkladem odlišení je třeba naše pokrytí dálnic, které máme jinde a jinak než konkurence. Ty smlouvy nám nezakazují instalovat zařízení pro pokrývání dalších lokalit. Dnes už ale nevidím nějaký zásadní rozdíl mezi operátory, který souvisí s pokrýváním území. A když rozdíly jsou, tak jen dočasné. Podle nás je rozhodující celá řada věcí, které jsou toho nadstavbou.