Když klavírista Barry Douglas roku 1986 vyhrál Čajkovského mezinárodní hudební soutěž, podařilo se mu to po třiceti letech jako prvnímu interpretovi narozenému mimo Rusko od dob Van Cliburna. Vítězství bylo o to překvapivější, že Douglas pochází z Irska − země, která ve světě klasické hudby vždy stála spíš na okraji dění.

Klavírista, který zítra a ve čtvrtek vystoupí v pražském Obecním domě s orchestrem FOK, se to pokouší změnit. Sponzoruje každoroční hudební festival, propaguje Irsko ve světě a koncem 90. let rovněž založil komorní orchestr Camerata Ireland, kde vychovává mladé talenty. Vloni v prosinci s ním například koncertoval po pěti čínských městech.

"Z Irska se asi nikdy nestane centrum evropské klasické hudby. Ale rozhodně začínáme mít lepší postavení," říká Douglas.

Koncert

Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK
Barry Douglas – klavír
Pietari Inkinen – dirigent
Smetanova síň Obecního domu, Praha
24. a 25. února, vždy od 19.30 hodin

Svůj vlastní repertoár vystavěl na klavírních koncertech Čajkovského, Brahmse, Liszta, Rachmaninova a Beethovena, jehož Koncert pro klavír a orchestr č. 1 teď zahraje také v Praze. Ne náhodou − Douglas si je vědom, že Beethoven skladbu roku 1798 prvně uvedl právě v české metropoli.

"Praha bývala důležitým centrem špičkového hudebního dění," poznamenává pianista, který pět Beethovenových koncertů již před lety natočil s Cameratou Ireland.

Vazby má ale i na FOK, s nímž prvně vystoupil roku 1998, a také na jeho stávajícího šéfdirigenta Pietariho Inkinena, s nímž koncertoval roku 2012 v Anglii na vystoupení Royal Liverpool Philharmonic.

Douglas je známý svým prostorným, barvitým zvukem, jenž jako by se k jemnějším skladbám klavírního repertoáru nehodil. Jeho koncerty ale nikdy nepůsobí tak, že by chtěly prvoplánově ohromit − vždy dávají přednost obsahu před formou.

"Studentům občas radím, aby si s partiturou sedli a zkusili ji přečíst jako román," vysvětluje Douglas, podle něhož to podněcuje představivost a hudebníkovi pomáhá ujasnit si, jak se skladbou naložit. "Hodí se to zejména u Beethovenova koncertu, kde by se člověk přílišným zaměřením na technickou stránku připravil o to, co má tato hudba říkat," dodává.