Evropský šéf Googlu Matt Brittin napsal před pár dny obsáhlý komentář pro britský list Daily Telegraph. Obhajuje v něm, kolik největší světová internetová firma platí daní, kde a jak. "Souhlasíme, že mezinárodní daňový systém potřebuje reformu. Dlouho podporujeme, aby byl jednodušší, s jasnějšími pravidly, protože je důležité nejen platit adekvátní množství peněz na daních, ale také být vnímán jako ten, kdo platí na daních, kolik má platit," uvedl. Jeho společnost se v poslední době stala symbolem toho, jak se velkým korporacím daří snižovat si náklady pomocí daňových rájů, dohod s některými státy nebo vnitrofiremními licenčními poplatky.

Tlak na nadnárodní koncerny sílí i v Česku. Na pobočkách finančních úřadů postupně vznikají zvláštní týmy právníků a kontrolorů, kteří se zaměřují výhradně na problematiku takzvaných převodních cen mezi tuzemskými dceřinými firmami a jejich zahraničními matkami. Podniky tak například pomocí plateb za využívání know-how nebo obchodního názvu vyvádějí peníze do zemí s nižšími daněmi.