Tisícům řidičů v metropoli se v pondělí prodloužila cesta o desítky minut. Magistrálu u Václavského náměstí zablokovalo dvě stě taxikářských vozů. Jejich majitelé požadují, aby město zrušilo regulaci cen taxislužby. A také řešilo službu Uber − ta podle nich podniká nelegálně a připravuje je o zákazníky.

Taxikáři se v pondělí rozjeli až po osmi hodinách blokády − v jednu odpoledne. Podle magistrátu může každý z nich dostat až půlmilionovou pokutu.

Protestovala ale jen hrstka z šesti tisíc taxikářů v metropoli − a to jen ti, kteří podnikají "na vlastní triko" a nejsou pod žádnou taxislužbou. Nátlakovou akci většina jejich kolegů odmítá. "Dá se to řešit jinou cestou než znepříjemňovat život Pražanů," říká spolumajitel taxislužby Sedop Tomáš Lenker.

200 taxikářů

v pondělí protestovalo v metropoli. Jedním z důvodů problémů je to, že v Praze je až trojnásobek taxikářů, než je potřeba. Podle magistrátu by jich stačilo 2500, jezdí jich přes šest tisíc.

To, že by způsobili kolaps, ale jeden z organizátorů protestu a prezident Asociace koncesiovaných taxikářů Karel Holcman odmítá. "My mohli zablokovat celou Prahu. Jeden pruh byl volný, řidiči mají navíc Blanku," říká s tím, že problémy si způsobili řidiči sami, když jeli pomalu, protože si jejich protest natáčeli na mobilní telefony.

Spory mezi taxikáři a primátorkou začaly už v polovině loňského roku. Poté, co primátorka Adriana Krnáčová oznámila, že chce zvýšit kvalitu a pověst pražské taxislužby − například zavést přezkušování z místopisu či povinnou znalost cizího jazyka. Proti tomu část taxikářů začala protestovat. Již v červenci uspořádali protestní jízdu ze Strahova na magistrát, další protest pak v září.

A minulý týden primátorce poslali znovu výzvu, aby zrušila regulaci cen taxislužby v metropoli. Chtějí po ní také, aby řešila službu Uber.

Krnáčová ale zvýšení maximální ceny, která platí od roku 2007, ostře odmítla. "Jakože dáme expertům z centra a letiště požehnání okrádat? Nikdy. Dokud bude 9 z 15 kontrolovaných taxi okrádat, nic neruším," odpověděla rezolutně. Právě uvedená odpověď byla podle taxikářů spouštěčem pondělního protestu. Proč ale musí být v Praze regulovaná cena?

Většina taxikářů jezdí za méně než povolené maximum. Za strop − tedy 28 korun − jezdí víceméně jen ti, které lze zastavit na ulici. Většina jich v metropoli jezdí pod několika velkými firmami a lze si je objednat přes dispečink až o několik korun laciněji. "My podle druhů klientů máme ceny 18, 19 a 23 korun za kilometr," potvrzuje Lenker ze Sedopu, podle něhož je tak cenový strop zbytečný.

%insert_attachment[59522200] priloha.html%

A s rozvojem mobilních aplikací se objednávání zjednodušuje ještě více a roste také možnost výběru. Právě na mobilních aplikacích staví největší konkurence taxikářů − služba Uber. A úřady stále nemají jasno, jak službu Uber brát. "Zda se Uber povolí, nebo zakáže, není v kompetenci magistrátu, ale ministerstva dopravy," podotkla Krnáčová. Uber na akci zareagoval promptně: na pondělí nabídl padesátiprocentní slevu.

Ač Krnáčová odmítá i nadále s taxikáři jednat, její úřad se ale stejně bude muset protestem taxikářů zabývat. Ti při něm totiž porušili zákon. Kromě toho, že ohrozili plynulost silničního provozu, tak se účastnili nepovolené demonstrace.

"Každého z těch dvou set řidičů jsme zadokumentovali jak písemně, tak videozáznamem. Vše odešleme magistrátu, aby jejich jednání řešil v přestupkovém řízení," uvedl mluvčí pražských policistů Tomáš Hulan. A hrozí jim nemalá pokuta. "Pokud zjistíme, že došlo k porušení zákona o pozemních komunikacích, může řidičům hrozit pokuta až půl milionu korun," uvedl mluvčí magistrátu Vít Hofman.