Protest taxikářů několik hodin komplikoval dopravu na pražské magistrále. Asi 200 aut taxi zastavilo u hlavního nádraží, průjezdný zůstal jen jeden pruh v každém směru. Kolony stály od ostrova Štvanice a z druhé strany od ulice 5. května. Taxikáři nechtěli odjet, dokud za nimi nepřijde vyjednávat někdo z magistrátu.  

Podle předsedy AKT Daniela Tarljovského dají šanci primátorce splnit slib, že s nimi bude jednat, pokud magistrálu uvolní. Někteří řidiči taxi po blokádě silnice odjeli k magistrátu.

Řidiči taxi požadují konec nelegálních taxislužeb, které si zákazníci objednávají přes mobilní aplikace. Vadí jim také nejvyšší povolená cena za kilometr jízdy a hrozba přezkoušení z místopisu a zkoušek z cizího jazyka.

Akci ale nepodpořili všichni řidiči taxi, v Praze je jich evidovaných přes pět tisíc. Protestní akci svolala Asociace koncesionářů v taxislužbě (AKT), která loni o změnách pravidel pro provoz taxislužeb jednala s magistrátem. 

Jednání taxikářů a magistrátu v listopadu ztroskotala. Podle Krnáčové to bylo proto, že taxikáři nedodali potřebné podklady. Oni si stěžují naopak na odmítavý postoj úřadu, podklady prý dodali dostatečné. 

"Chceme být na magistrále před tím, než půjdou magistrátní úředníci a radní do práce," řekl novinářům ráno na Strahově předseda AKT Daniel Tarljovski s tím, že by bylo dobré, kdyby za nimi někdo z magistrátu přišel. 

Dopravu v místě protestu korigovali policisté, kteří ale měli podle mluvčího Tomáše Hulana omezené možnosti. Například odtah stojících vozů nebyl možný. "Řešení odtahem je reálné, ale pokud si je řidič vědom obstrukcí, tak takové řešení u každého z protestujících by bylo časově náročné. Jednorázový odtah několika stovek aut není možný," uvedl mluvčí.

Krnáčová: Nepodlehnu vydírání

Primátorka ale jejich přístup označila za vydírání. "Se stávkou nesouhlasím. Taxikáři k ní nemají oprávněný důvod. Jen si stěžují, vydírají a berou si Pražany jako rukojmí. Chtějí zablokovat ranní dopravu, což bude znamenat jen to, že se lidé nedostanou včas do práce a do škol," uvedla Krnáčová.

Pražská primátorka dodala, že se nenechá vydírat. "Taxikáři si berou za rukojmí Pražany ve své válce za výši výdělku za službu, která má v Praze otřesnou pověst. Jestli svou stávkou něčeho docílí, tak pouze toho, že lidé se na ně budou dívat zase o něco hůř než před stávkou. Je to vydírání, které nikam nepovede, a já budu ta poslední, kdo by mu měl podlehnout," uvedla.

Později prohlásila, že taxikáři měli dodat požadované podklady a jednání by pak mohla pokračovat. Asociace koncesionářů v taxislužbě to ale odmítla, podklady prý dodala dostatečné.

Hlavní požadavek protestu, potírání nelegálních přepravců, podle Krnáčové není v kompetenci Prahy. Tato vozidla poskytují smluvní přepravu, nemají označení taxi a certifikované taxametry. "Snažili jsme se je kontrolovat stejně jako ostatní provozovatele, ale Uber zablokoval našim kontrolorům platební karty, čímž jim zabránil v opětovném objednání vozu. Řešení už ale máme a příští měsíc budeme pokračovat v kontrolách i Uberu," přislíbila Krnáčová.

Pražská opozice primátorku kritizuje

Podle předsedy pražské ODS Filipa Humplíka je protest důsledkem nečinnosti primátorky. "Její řešení nespočívalo v přísnějším a hlavně účinnějším trestání těch nepoctivých, ale v nastavení dalších povinností a zkoušek pro všechny bez rozdílu," uvedl v tiskové zprávě. Praha by podle něj měla nastavit stejné podmínky pro všechny, i pro auta, která si zákazníci objednávají přes mobilní aplikace. Nátlakovou akci taxikářů ale ODS neschvaluje.

Společnost Uber zřejmě v reakci na protesty taxikářů na pondělí ohlásila padesátiprocentní slevy na své služby. "Dnes se ale může stát, že uváznete v dopravní zácpě. Proto nabízíme mimořádnou 50% slevu na cestování v čase od 6:00 do 15:00 hod," napsala společnost na svých stránkách.

Podle mobilní platformy pro objednávky vozů taxi Liftago se dostupnost taxislužby výrazně nesnížila, kvůli přetížené dopravě v centru se ale prodloužily dojezdové časy taxíků. Zablokovaná magistrála ovlivnila autobusovou dopravu. Student Agency například cestujícím z Brna do Prahy doporučila vystoupit na Opatově a do centra pokračovat metrem.

Taxikáři demonstrovali už loni v létě, vozidla tehdy omezila provoz v centru. Hrozbu demonstrace 1. září odvrátil slib primátorky, že do konce roku zvýší maximální cenu za kilometr jízdy v taxislužbě. To se ale nestalo.

Podle úřadu nesou vinu sami taxikáři, kteří nedodali potřebné podklady. Magistrát požadoval, aby stanovili standardy, tedy například třídu a staří vozidla, a vyčíslili reálné náklady.

Úřad také vylučuje to, že by mohl zakročit proti nelegálním taxislužbám. Zakázat je může jen ministerstvo dopravy a úředníci nesmí neoznačená vozidla kontrolovat.

Praha má dlouhodobé problémy především s nepoctivými taxikáři. Podle informací magistrátu je v metropoli 2000 aktivních provozovatelů taxislužeb, přes 4600 evidovaných vozidel a téměř 5500 řidičů.

Část řidičů jezdí pro konkrétní taxislužbu, většina získává zákazníky přes dispečink. Největší z nich, Taxi Praha, s protestem nesouhlasí. Podle jejího jednatele Patrika Altmana tlumočí asociace názor jen menšiny řidičů.