Za běžných okolností by to byla oscarová role. Britský talent Eddie Redmayne ztělesnil ve filmovém melodramatu Dánská dívka to, na co akademici slyší. V portrétu ženy uvězněné v mužském těle, volně inspirovaném osudem dánského malíře Einara Wegenera, prochází herec radikální proměnou. Film Dánská dívka, který dnes vstupuje do českých kin, stojí na kostýmech, jež dokonale barevně ladí s pozadím, a na hereckém výkonu, který tuto harmonii neustále rozrušuje.

Redmayne už však Oscara získal loni za roli ochrnutého fyzika Stephena Hawkinga. A tak letošním největším favoritem zůstává držitel Zlatého glóbu Leonardo DiCaprio, jehož výkon v drsném dramatu Revenant je ze všech oscarových nominací nejextrémnější, což akademici rádi ztotožňují s kvalitou hereckého projevu.

Britský režisér Tom Hooper má čich na oscarové látky, ale také zvláštní talent volit nezvyklé a ne zcela funkční zpracování. Po mnohaoscarovém hitu Králova řeč v Dánské dívce opět přichází s dobovým životopisným filmem, pojatým jako portrét "defektního" jedince a zároveň jako obraz manželství.

Mezi oběma snímky natočil realisticky a v detailech vyprávěnou adaptaci slavného muzikálu založeného na románu Victora Huga Bídníci. Herci zpívali naživo, kamera sledovala jejich tváře extrémně zblízka a experiment ukázal, že ne vždy takové pojetí přináší větší sepětí s postavami. V sérii padesáti pěveckých výstupů divák nesleduje vypjaté emoce, ale spíš souboj s hlasovou technikou.

Nový film Dánská dívka připomíná sérii maleb, dokonale naaranžovaných výjevů, v nichž se emoce lidské tváře pro změnu topí v dokonale ladné barevnosti dekorace. Malíř Einar je spokojeně ženatý, jeho introspektivní krajiny si navzdory době umělecké moderny 20. let minulého století získávají příznivce, jeho žena naopak neumí najít vhodný motiv pro svůj malířský um. Jednoho dne nepřijde modelka a Einar si navlékne dámské punčochy, aby manželka mohla dokončit obraz. Einar objeví vášeň, ze které se brzy stává posedlost, a zbytek filmu už ztvárňuje souboj o to, aby se z posedlosti stala přirozenost.

Dánská dívka
Režie: Tom Hooper
Distribuce v ČR CinemArt, česká premiéra 4. února

Na rozdíl od logopedické vady v Králově řeči bude k nápravě tohoto "defektu" a k nalezení nové přirozenosti třeba komplikovaný chirurgický zákrok, jejž doposud nikdo úspěšně neprovedl. Proměna pionýra v pionýrku transgenderového hnutí ale není jediným nosným motivem snímku.

Režisér Hooper klade důraz na soužití dvou bohémských umělců a obecněji uvažuje nad vztahem života a umění. Ke cti mu slouží, že se vyhýbá klišé spojit v jedno uměleckou svobodu se svobodou člověka s jinou orientací.

Umělecká inspirace a touha přirozeně žít svůj život jdou naopak silně proti sobě, a zatímco Einarova manželka slaví díky nové "modelce" se svými portréty úspěchy na mezinárodní umělecké scéně, Einara zajímá především cesta, jak se plnohodnotně stát Lili, svým ženským alter egem.

Herectví Eddieho Redmayna je jediný prvek, který narušuje dokonalou naaranžovanost všech situací, v nichž se jeho postava vyskytuje. Z každé konverzace se divák ošívá. Jakmile se z Einara stane Lili, vstupuje do Hooperových uhlazených filmových obrazů záblesk neklidu, který však nikdy nesálá takovou intenzitou, jež by přebila celkově konvenční tvar snímku.

Režisér Hooper nakousne příliš mnoho témat, žádné si však nezíská dostatek prostoru a film směřuje k plakátovému melodramatickému finále. V něm stojí vepsána banální pravda, že krátký okamžik přirozeného štěstí váží víc než celý život prožitý v sebeklamu. Nejintenzivněji však z filmu září obava, že Eddie Redmayne zůstane navěky uvězněn v hereckých rolích jedinců, kteří žijí mimo běžné kategorie.