Architektonická soutěž na budoucí podobu a využití nákladového nádraží na pražském Žižkově je zase o krok blíž k realizaci. V polovině února bude o jejím vypsání rozhodovat zastupitelstvo Prahy 3, které se sejde na mimořádné schůzi. Zúčastnit by se jej měli odborníci i investor. V rozhovoru to řekla starostka Vladislava Hujová (TOP 09). Podle dlouholetých plánů má z památkově chráněného nádraží vzniknout kulturní a vzdělávací centrum.

O podmínkách soutěže radnice jedná s Institutem plánování a rozvoje (IPR), který by měl soutěž připravit. "Soutěž tak bude zcela v rukou odborníků, aby byla zajištěna kontinuita po několik volebních období," tvrdí starostka. Dohoda podle ní panuje i s vlastníkem, společnosti Žižkov station development, tedy Českými drahami a firmou Sekyra Group. Investor by měl urbanistickou soutěž financovat, řekla.

Podle podkladů určených pro zastupitele je už nyní jasné, že by v areálu měla vyrůst škola. K budově povede tramvajová trať. "Institut plánování a rozvoje byl přizván na mimořádné zasedání, které se koná 16. února. Předmětem jednání bude i to, zda bude soutěž na Nákladové nádraží Žižkov vypsána a pokud ano, v jakém formátu," potvrdil mluvčí Adam Švejda.

Kolem osudu funkcionalistické budovy nákladového nádraží se vedou bouřlivé diskuse už řadu let. Zástupci majitele, developera a radnice před téměř dvěma roky podepsali memorandum, v němž se dohodli na budoucím kulturním využití památkově chráněného objektu. Přestavba rozlehlé nádražní budovy na společenské a kulturní centrum by ale vyšla na zhruba dvě miliardy korun. V jejím okolí má být mohutná výstavba.

Stavba z 30. let 20. století patřila podle odborníků k nejmodernějším svého druhu v Evropě jak z hlediska technologie, tak z hlediska architektury.