Češi čím dál více vyhledávají investice do zlata. Hlavním tuzemským prodejcům se tak loni meziročně zvýšily prodeje až o desítky procent. Podle většiny z nich navíc může trend pokračovat, protože lidé v Česku kupují drahé kovy stále daleko méně, než je ve světě běžné. Vyplývá to z vyjádření firem pro agenturu ČTK.

"Vidíme jasný stoupající trend spoření do zlata na českém trhu. Tento trend je srovnatelný s dobou, kdy startovalo stavební spoření, a stejný boom očekáváme i nyní. Naším cílem je, aby do roku 2020 spořilo do zlata 100 tisíc českých domácností," řekl předseda představenstva společnosti Golden Gate CZ Vladimír Brůna.

Golden Gate CZ loni prodala přes 1,2 tuny investičního zlata, více než dvojnásobek roku 2014. "Tržby z jeho prodeje činily loni 1,2 miliardy korun, což je opět více než dvojnásobný meziroční nárůst," dodal Brůna.

Téměř tunu investičních zlatých slitků a mincí prodala loni společnost Zlaťáky.cz. "Tržby z prodejů investičního zlata v roce 2015 činily téměř 900 milionů korun. V meziročním srovnání je to nárůst přibližně o 25 procent," řekl obchodní ředitel firmy Matěj Čeleš.

Podotkl ale, že trh s investičním zlatem v Česku je v porovnání s jinými zeměmi stále poměrně malý. "Reálně má průměrný obyvatel v ČR alokováno v drahých kovech pouhá dvě až tři procenta svých aktiv. V západních zemích bývá tato úroveň zhruba 12 až 15 procent a na východ od našich hranic je to až 30 procent," dodal Čeleš.

Nejvíce ve své historii, více než 800 kilogramů investičního zlata, loni prodala společnost Safina. V porovnání předloňským rokem jde podle firmy přibližně o desetiprocentní nárůst. "Nejvyšší prodeje byly zaznamenány ve třetím čtvrtletí, kdy jsme prodali více než 250 kilogramů zlata a několik desítek kilogramů investiční platiny," uvedl manažer investičních drahých kovů společnosti Libor Křapka.

Růst zájmu hlásí i další společnosti. Jednatel firmy EMS Gold Investments Pavel Hýbler ČTK řekl, že společnost zrealizovala loni obchody v celkovém objemu téměř půl miliardy korun. Investičního zlata firma prodala 441 kilogramů. "V meziročním srovnání jde o nárůst asi o pět procent," uvedl Hýbler.

"Pokud se budeme bavit pouze o zlatě, tak zlatých mincí, medailí a slitků jsme prodali celkem za 480 milionů, což představuje meziroční nárůst téměř o čtvrtinu," potvrdil také marketingový manažer České mincovny Lukáš Jokl.

Investiční zlato se používá podobně jako například cenné papíry. Jde především o zlaté mince a cihly, které nejsou kupovány ze sběratelských, numismatických důvodů, ale jako investice. Podle dostupných informací nabízí investiční zlato Česku více než 2000 fyzických osob a kolem 200 právnických subjektů.

Podle Křapky ze Safiny dochází u počtu společností, které v ČR investiční zlato prodávají, k určité konsolidaci. "Několik jich ukončilo svoji činnost a jejich zákazníci se na nás nyní obracejí se žádostí o výkup slitků. Máme informace, že další společnosti jsou na prodej," dodal bez bližších podrobností Křapka.