Stačila jediná věta soudců a ministerstvo dopravy narychlo připravuje zásadní novinku v bodovém systému, který trestá neukázněné řidiče. Od příštího roku se řidiči budou automaticky od úředníků do pěti dnů dozvídat, že jim do jejich karty vůbec nějaké body přibyly.

Dnes to tak nefunguje. Stát se řidiči sám ozve teprve tehdy, když mu chce na rok sebrat řidičský průkaz. Tedy když člověk nastřádá dvanáct bodů. Pokud se chce aktuální stav dozvědět dříve, musí si sám na úřad dojít a za poplatek v desítkách korun požádat o výpis.

Právě tuhle praxi ale v září zkritizoval Nejvyšší správní soud v průlomovém rozhodnutí, podle nějž je bod pro řidiče trestem, a nikoliv administrativním opatřením, jak dosud soudy tvrdily. A o každém trestu by proto člověk měl vědět.

"S ohledem na skutečnost, že i jednotlivý záznam bodů do registru řidičů je 'trestem', jeví se vhodnějším, aby řidiči bylo z úřední povinnosti oznámeno i provedení jednotlivého záznamu," napsal do rozhodnutí předseda Nejvyššího správního soudu Josef Baxa.

Bodový systém

Deset let

Bodový systém v Česku funguje od roku 2006. Od té doby se výrazně změnil jen jednou – v roce 2011 zmizely jednobodové tresty a současně se některé zmírnily, například za telefonování během jízdy se udělují dva body místo tří. Ministr dopravy Dan Ťok chystá do budoucna velkou změnu bodového systému spolu s razantním zvyšováním pokut.

Kolik mám bodů?

Za přestupky se udělují dva až sedm bodů podle závažnosti. Kdo jich "získá" dvanáct, přijde na rok o řidičák. Kdo naopak jezdí rok bez bodovaných přestupků, systém mu čtyři body umaže. Body připisují řidičům obecní úředníci. Aktuální stav se řidiči dozvědí buď na úřadě, nebo na Czech Pointu. Za výpis se platí 15 korun za jednu stranu, obvykle se vejde na dvě strany, záleží na počtu spáchaných přestupků. Majitelé datových schránek mohou výpis získat zdarma.

Bod je trest

Nejvyšší správní soud až dosud tvrdil, že body nejsou trestem, nýbrž administrativním zápisem. V září však zažitý názor změnil. Způsobil tak právní revoluci, která zřejmě povede k zásadním změnám bodového systému.

Na ministerstvu dopravy se proto okamžitě sešel tým právníků a řeší, jak přesně obodované řidiče informovat. A vymýšlí už i okleštěné varianty. Podle ministerského mluvčího Zdeňka Neusara by úřady těžko zvládaly, kdyby měly hlásit úplně každou změnu, protože body se udělují desítkám tisíc řidičů ročně. I proto se lidé z úřadu ministra dopravy Dana Ťoka kloní k tomu, že by se řidiči ozvali až ve chvíli, kdy nasbíral šest trestných bodů. Tím by ho dostatečně včas varovali, že už si má dávat na silnici větší pozor.

"Zvažujeme různé varianty řešení. Vše zatím nasvědčuje tomu, že k informování by mělo docházet minimálně po dosažení poloviny počtu bodů," řekl mluvčí Neusar. Přesná pravidla chtějí mít Ťokovi úředníci hotová v řádu týdnů, aby novinka mohla začít platit co nejdříve. V lednu to sice ještě nestihnou, reálné je zřejmě první čtvrtletí příštího roku.

Podle právníka Josefa Nekvapila, který se dlouhodobě zabývá dopravními přestupky a volá po zásadních úpravách současného bodového systému, však pouhá informace o připsání bodů nestačí. "Pokud Nejvyšší správní soud řekl, že bod je trestem, pak při využití trestního práva musí být řidič před udělením trestu napřed obviněn a dostat možnost se hájit," tvrdí Nekvapil. Vadí mu, že dnes řidič nemá možnost se k bodové sankci vyjádřit podobně jako třeba u soudu. Místo toho dostane k pokutě body rovnou podle předem daného sazebníku.

K průlomovému rozhodnutí Nejvyššího správního soudu se navíc čerstvě přidal ještě rozsudek brněnského krajského soudu z minulého týdne. Ten může znamenat, že tisícovkám řidičů budou muset úředníci zpětně umazat body. Pokud se někdy změní bodové ohodnocení přestupku, vztahuje se podle soudu na řidiče mírnější trest, i když ho spáchal před platností nového bodování. To se stalo v polovině roku 2011, kdy se zmírnily tresty za některé přestupky. Třeba telefonování za jízdy se od té doby trestá dvěma body místo tří.

Každý, kdo za takový přestupek dostal podle starší verze o bod víc, by teď mohl podle Nekvapila úspěšně žalovat stát. Zejména ten, koho jediný bod navíc vybodoval a přišel kvůli němu na rok o řidičský průkaz. "O problému víme a hledáme řešení. Jednou z variant je i to, že by se řidičům zpětně umazávaly body a někteří by se nevybodovali," řekl Neusar za ministerstvo dopravy.