Automobilka Škoda začne na jaře zvát majitele naftových aut do servisu, aby po aféře Dieselgate zdarma odstranila z vozů podvodný program na falšování emisí. Češi už ale podle informací HN vymýšlejí protitah: zjišťují, jak software nahrát do vozů zpátky.

To kvůli obavám, že zásah mechaniků sníží výkon auta nebo mu zvýší spotřebu paliva. "Zpětné přeprogramování aut se pro firmy, které umí upravovat tovární nastavení, může stát zajímavým byznysem," odhaduje Libor Fleischhans z laboratoře IHR − Technika, která se zabývá diagnostikou aut.

Servisní specialisté, kteří takzvaným načipováním umí vykouzlit silnější výkon motoru, potvrzují, že vrátit vozu původní režim je maličkost.

"Práce na dvě hodiny za pár tisíc korun. Majitelé si jen musí dát pozor, aby jim firma nahrála do auta skutečně software, který do konkrétního modelu patří. Jinak by jim nemusely správně fungovat všechny součásti auta nebo jeho výbava," řekl manažer společnosti, která umí auta přeprogramovat. Stejně jako další lidé z branže chce ale zůstat v anonymitě, protože do budoucna může jít o obcházení předpisů.

Dieselgate

Aféra Dieselgate vypukla letos v září v USA, kdy se koncern VW přiznal k podvodu s emisemi při testech. Automobilka nyní vymýšlí, jak z aut šidítko odstranit. Udělá to v rámci bezplatné servisní prohlídky. Problém se zatím týká 11 milionů aut po celém světě, v Česku jich je 150 tisíc. Výrobce pozve majitele do servisu v několika vlnách, první začne přibližně za čtyři měsíce. Akce může trvat až půldruhého roku.

Ministerstvo dopravy, které zřejmě po vzoru Německa nařídí servisní prohlídky povinně, řidiče varovalo, že při zpětném nahrání šidicího softwaru riskují ztrátu povolení pro jízdu na českých silnicích.

"Obecně vozidlo ztrácí technickou způsobilost po každém zásahu, při němž byly provedeny změny, kdy stav vozidla je v rozporu se schváleným provedením," řekl ministerský mluvčí Tomáš Neřold.

Koncern Volkswagen, kterého se skandál s falšováním emisí týká, ještě neřekl, co přesně hodlá na autech měnit a jak se pak vůz bude chovat. Čas má do konce letošního roku. Automobilka ale tvrdí, že ve většině případů zřejmě bude stačit přehrání softwaru, které nebude mít na parametry vozidla vliv.

Technici se přitom domnívají, že se změny projeví. Libor Fleischhans tvrdí, že spíše než ztráta akcelerace hrozí po úpravě u některých zanedbaných vozidel nebezpečí zvýšeného zanášení sání a ventilu pro zpětné vedení spalin. "Může se víc zanášet sazemi a bude potřeba ho častěji čistit," míní Fleischhans. Záležet bude především na tom, jakým stylem kdo jezdí.

Doplatit na servisní zásah mohou spořiví řidiči, kteří se zdráhají pořádně sešlápnout plyn. Kvůli chemickým reakcím při nižších otáčkách motoru se budou spaliny na chladné trubce sání víc usazovat a do motoru může časem proudit méně vzduchu. Auto pak bude ztrácet sílu. "Dokážu si potom představit, že do tří let takový majitel přijede s tím, že auto nejede jako dřív," sdělil Fleischhans.

%insert_attachment[59522200] priloha.html%

Někdo ale dokonce může na povinné úpravě vydělat. Třeba když mechanici zjistí vadné vstřikování. "Pak mu nahrají nový software a vymění vstřiky a takový majitel může být i pět let v klidu," dodal Fleischhans.

Skandál se v Česku týká 150 tisíc vozidel, z toho jsou dvě třetiny škodovky. Někteří majitelé už automobilku zažalovali, advokát David Kuboň chce pro každého vymoct zhruba stotisícové odškodné. VW zatím v Evropě neřekl, jak se s klienty vyrovná. Škoda nedávno pro HN uvedla, že se o zákazníky postará "velmi vstřícně".