Vedení hlavního města chce zakázat vjezd kamionů nad 12 tun do města uvnitř Pražského okruhu. Omezení by nemělo platit pro dopravní obsluhu, výjimky jí budou udělovat městské části.

Podle náměstka primátorky pro dopravu Petra Dolínka (ČSSD) ale s plánem zatím nesouhlasí policie. Musí s ní proto dál jednat a termín zákazu není jasný.

Součástí návrhu vyhlášky je také zavedení nízkoemisní zóny od roku 2017 a modernizace vozů Dopravního podniku. Staré autobusy by měly nahradit ekologičtější, které budou cestujícím nabízet kromě jiné i wi-fi. Na současném návrhu Dolínek pracoval rok.

Podle studie, kterou si Praha nechala vypracovat na Českém vysokém učení technickém, by bylo vhodnější vjezd kamionů zakázat až od doby otevření Pražského okruhu. "Máme zatím předběžně negativní stanovisko policie," řekl dále Dolínek. Město ale policii zatím se svým návrhem neoslovilo, řekl vedoucí odboru služby dopravní policie pražského krajského policejního ředitelství Pavel Švrčula.

"Záleží na informacích, které od nich dostaneme, potom se tím budeme zabývat," vysvětlil. Podle ministerstva dopravy je zákaz v kompetenci Prahy, pokud existuje alternativní trasa a dostane souhlas policie.

Proti plánu zakázat kamionům vjezd do oblasti uvnitř Pražského okruhu se staví Sdružení automobilových dopravců ČESMAD Bohemia. Jeho mluvčí Martin Felix uvedl, že o takovém opatření lze uvažovat teprve po dokončení vnitřního a vnějšího okruhu Prahy. Navíc je podle něj třeba vzít v potaz, že v oblasti s navrhovaným zákazem je řada firem závislých právě na kamionové dopravě. Dopravcům rovněž vadí, že s nimi plán dopředu nikdo nekonzultoval. "Považujeme to za aroganci končící koalice," uvedl Felix.

Dalším krokem, který by měl pomoci se smogem, je integrace dopravy mezi Prahou a středními Čechy. Dopravci, kteří příměstskými autobusy přijíždějí do hlavního města, budou muset vozy modernizovat.

HNDomácí na Twitteru

Domácí rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

"Smog není nárazový, budeme se snažit vyřešit problém jako celek," uvedl Dolínek s odkazem na problémy s ovzduším z minulého týdne. Lidé by podle něj měli více využívat městskou dopravu a v případě potřeby nechávat své automobily na okrajích města. Zdůraznil, že právě proto Dopravní podnik plošně zlevnil jízdné.

Emisní zóny nezavádí Praha jako první. "V Evropě je to zcela přirozené. Nevíme, proč by to v Praze nemohlo fungovat taky," dodal náměstek.

Kvůli zákazu vjezdu kamionů by magistrát musel nechat zhotovit nové dopravní značky, které podle Dolínka nejsou drahé a jdou "jen" do statisíců. K jejich realizaci je ale potřeba povolení policie, která s projektem zatím neoficiálně nesouhlasí, a tak ji město bude muset přesvědčit.

Automobilová doprava je největším zdrojem emisí a prachu v Praze. Způsobuje asi čtvrtinu všech emisí, limity v roce 2013 překračovalo asi 60 procent aglomerace. V Praze je 17 měřicích stanic, které tyto látky monitorují.

Opakovaně jsou překračované především limity pevných částic, takzvaného polétavého prachu. Přirozeně se prach do atmosféry uvolňuje například při erozi půdy nebo požárech. Zvýšenou koncentraci způsobuje spalování fosilních paliv, kromě dopravy například také výroba tepla či elektřiny z uhlí.

Dlouhodobé působení zvýšených koncentrací pak podle dokumentu může vést ke snížené funkci plic, častějším nemocem dýchacího ústrojí nebo chronickému zánětu průdušek. Lidé mohou také častěji umírat na choroby srdce, cév či rakovinu plic, upozornila mimo jiné magistrátem vydávaná ročenka Praha - životní prostředí 2013.