Známé heslo výrobce spotřební elektroniky a tiskáren Canon "You Can" (můžeš) nahradilo motto "Come and see" (přijď a uvidíš). I tímto zdánlivým detailem se chce dosud tradiční a velmi konzervativně vystupující značka omladit.

"V posledních letech jsme se spojili s několika společnostmi, změna identity je proto i z tohoto důvodu logická," vysvětluje ředitel zastoupení Canonu pro Českou republiku a Slovensko Ladislav Paleček.

Canon postupně koupil za miliardu dolarů nizozemskou tiskařskou společnost Océ, za téměř tři miliardy dolarů švédského výrobce průmyslových kamer Axis nebo odhadem za čtvrtmiliardu dolarů dánskou firmu Milestone zabývající se zpracováním videí.

Japonská firma také uzavírá silná partnerství se společnostmi napříč odvětvími od Toyoty po výrobce 3D tiskáren − 3D Systems.

3 mld. Kč

jsou tržby českého a slovenského zastoupení Canonu za rok 2014.

"Nově společnost podporuje mladé fotografy, adrenalinové sporty, investuje do marketingu na sociálních sítích, naopak se zbavuje nákladných sponzoringů velkých sportovních akcí. Už dál nebude podporovat evropskou fotbalovou federaci UEFA nebo mistrovství světa v ragby. Stává se méně konzervativní," podotýká Paleček.

Ubývají Japonci

Regionální zastoupení značek dostávají podle něj větší důvěru a vystupují samostatněji než v minulosti, kdy se vše řídilo z Tokia. "Když jsem do Canonu v roce 1998 nastoupil, na evropské centrále v Amsterdamu sedělo čtyři sta Japonců, dnes jich tam je padesát. Šéf pro region Evropy a Blízkého východu poprvé v historii není Japonec," upozorňuje.

Nové obory Canonu Síťové kamery

Síťové kamery

Průmyslové, hlídací kamery jsou oblastí, v níž chce Canon hledat nové zakázky. Konkurenční výhodu má značce přinést mimo jiné její technologie nočního vidění bez použití infračerveného světla. Na řešení Canon spolupracuje se společnostmi Milestone a Axis.

Mixovaná realita

Zejména pro automobilový průmysl připravil Canon spolu s Toyotou zařízení pro práci s takzvanou mixovanou realitou. Při výrobě vozu mohou designéři a technici s pomocí speciálních brýlí modelovat jeho vybavení ve virtuálním světě.

3D tisk

Firma vyvíjí vlastní 3D tiskárny. Prvním krokem na tomto poli je partnerství s firmou 3D Systems. Uplatnění má jejich společný produkt najít zejména ve strojírenství či architektuře.

S ovládnutými značkami má Canon také ambici vstoupit na nové trhy. Kromě tiskových služeb a silné nabídky foto- i videoproduktů (obě větve se na globálních i regionálních tržbách podílí zhruba polovinou) firma masivně investuje do oblasti takzvané mixované reality, síťových kamer či 3D tisku.

Jde o přirozenou reakci Canonu, kterému stejně jako jeho konkurentům nepřejí trendy doby. Kvůli obecné digitalizaci se tiskne méně a lidé fotí i natáčí stále více na své mobily než prostřednictvím klasických zrcadlovek.

Zároveň chce firma s využitím svých nejnovějších technologií a patentů nabízet produkty a služby ve zdravotnictví či kosmickém výzkumu.

Klíčový zákazník: firmy

Před pár lety Canon v Česku a na Slovensku prodával ročně přes 200 tisíc výrobků, dnes jsou tato čísla mírně nižší. Canon ČR a SR loni utržil tři miliardy korun, letos Paleček očekává, že firma zopakuje výkon roku 2014.

Nijak se nemění ani počet zaměstnanců tuzemského zastoupení, který se ustálil na čísle 400. Celosvětově Canon v roce 2014 utržil 30,8 miliardy dolarů (640 miliard korun). Šlo o meziroční pokles 0,1 procenta. Kdyby nebylo některých akvizic, propad by byl jistě vyšší.

"Oba naše základní byznysy šly za poslední roky dolů," přiznává Paleček. Pozice globálního i českého lídra v řadě oblastí, kde Canon působí, ale firmě zůstává.

V plánu, který má Canon na další tři roky 2016−2018, se chce značka snažit také o větší zacílení na byznysové zákazníky než na konečné spotřebitele. "Spíš než hardware chceme nabízet celá řešení v oblasti tisku a práce s obrazem," přibližuje Paleček.

V praxi to znamená třeba to, že Canon soutěží v tendrech na správu tiskovin velkých firem. Nedávno například získal takový kontrakt pro Volkswagen. "Pro některé banky a pojišťovny v Česku zajišťujeme výrobu a distribuci marketingových materiálů. Často jde o desítky tisíc dopisů," dodává Paleček.

Většina plánovaných novinek přijde do Česka v druhé polovině příštího roku.