Určitě každý slyšel známou anglickou anekdotu, kdy vysloužilého profesora matematiky na přechodu pro chodce v Londýně téměř přejede obrovský Rolls-Royce. Z něho vyběhne naštvaný řidič a začne staříkovi nadávat. Po chvíli řidič rozpozná starého profesora. "Jste to vy, pane profesore? Vy jste mě učil celou střední školu matematiku." "Johne," odvětí vysloužilý profesor, "ano, jsem to já. Ale kde jste přišel k tak drahému autu? Vždyť jste byl nejhloupější žák ze třídy." "Víte, pane profesore, založil jsem si obchodní firmu." "Vy, Johne? Vždyť jste neuměl ani do pěti počítat." "K tomu žádnou matematiku nepotřebuju. Vždycky za libru koupím a za pět liber prodám. A těch pět procent je můj zisk."

V dnešní době, kdy se téměř každý pátý občan České republiky dostává do problémů s dluhy, končícími mnohdy až exekucí, přestává být tento vtip legrační i pro obdivovatele suchého anglického humoru. Využívání dnes tolik populárních finančních služeb v podobě hypoték, spotřebních úvěrů a nejrůznějších druhů životních pojištění je spojeno s předpokladem určité finanční gramotnosti. Správné porozumění procentům k ní rozhodně patří. Jenže ne všichni s nimi umí počítat. Často se potom dopouští chyb s fatálními dopady nejen na jejich osobní finance. Na vině je v některých případech i prodávající, který úmyslně či neúmyslně neuvede základ, z kterého se procenta mají počítat.

Ve svém okolí se nejednou setkáváme s nejednoznačnými formulacemi, popřípadě chybným porozuměním výrokům spojeným s procenty. "Dosavadní úrok je 20 % a příští rok se zvýší o 10 %." Část našich spoluobčanů si tuto zprávu vyloží jako zvýšení o 10 % z hodnoty samotného úroku a připravuje se na nový úrok v hodnotě 22 % a druhá jako navýšení o 10 % nominálně přičtených k dosavadním 20 %, tedy o 10 procentních bodů. V tomto druhém případě se smiřují s novým úrokem na úrovni 30 %.

Pro mnohé je často těžké pochopit i situaci, že pokud má můj kamarád dvě koruny a já tři koruny, jsem o 50 % bohatší než on. Nicméně současně platí, že můj kamarád je o 33 % chudší než já. Přitom v absolutní hodnotě jde stále o rozdíl jedné jediné koruny.

Na využívání této skutečnosti jsou odborníky na slovo vzatými především psychologové v oblasti marketingu. Stačí vyrazit na nákupy. Ač se to mnohým z čtenářů může zdát neuvěřitelné, pořád se setkáváme s případy, kdy někteří lidé důsledně nerozlišují ani mezi slevou o 20 % a slevou na 20 %.

Další často opakovanou chybu při počítání s procenty si představme na situaci tří kolegů. První kolega je o 30 % bohatší než druhý a druhý kolega je o 20 % bohatší než třetí. Většina lidí bez dlouhého přemýšlení odpovídá, že první kolega potom musí být o 50 % bohatší než třetí. Dají spíše na intuici, místo aby použili racionální úvahu. Tato, pro mnohé delší, cesta by vedla ke zjištění, že ve výsledku je první kolega o celých 56 % bohatší než třetí.

Intuice a emoce jsou pro rozhodování důležité. Ale v otázce finančních produktů, cen a výhodných investic bychom k němu měli přizvat i racionální úvahu.