Americký violoncellista Yo-Yo Ma dnes od ministra kultury Daniela Hermana za KDU-ČSL v pražském Nostickém paláci převzal letošní Cenu Antonína Dvořáka za propagaci české klasické hudby v zahraničí i v České republice.

Zařadil se tak k dosavadním majitelům ceny v podobě skleněného violoncella, kterými jsou Jiří Bělohlávek, Josef Suk, Ivan Moravec, Jiří Kout, Ludmila Dvořáková a Jiří Kylián.

"Jsem velmi poctěn, že cenu přebírám právě po dirigentovi Jiřím Bělohlávkovi," uvedl Yo-Yo Ma, hudebník čínského původu, který se stal prvním cizincem mezi laureáty Ceny Antonína Dvořáka.

"Dvořák hudbu neskládal kvůli hudbě jako takové nebo umění, ale psal ji pro život. Tak na mě působí," dodal. Jako důkaz svých slov uvedl proslulý Koncert h moll, jeho rukopis Dvořák pozměnil po smrti své milované švagrové.

S Bělohlávkem dirigujícím Českou filharmonii Yo-Yo Ma v pondělí zahrál na koncertu, který v Rudolfinu otevřel 8. ročník festivalu Dvořákova Praha. "Yo-Yo Ma Koncert h moll zahrál lépe, než ho Dvořák napsal," podotkl Dvořákův pravnuk Antonín Dvořák III.

O udělení letošní Ceny Antonína Dvořáka rozhodla jednohlasně dvanáctičlenná Rada akademiků složená z významných osobností českého kulturního života i klasické hudby. Vyhlašovatelem je obecně prospěšná společnost Akademie klasické hudby, pořadatel mezinárodního hudebního festivalu Dvořákova Praha.

Slavnostního předání ceny se zúčastnila řada osobností, například šéf České filharmonie David Mareček, klavírista Ivo Kahánek, ředitel České televize Petr Dvořák nebo bývalá první dáma Dagmar Veškrnová. O hudební doprovod se postaral soubor Pavel Haas Quartet, který nedávno popáté získal "Oscara klasické hudby" – ocenění britského hudebního měsíčníku Gramophone

Yo-Yo Ma, držitel 16 cen Grammy, umělecky působí na mezinárodní hudební scéně od druhé poloviny 70. let a je dnes počítán mezi největší žijící osobnosti klasické hudby. Narodil se v Paříži čínským rodičům, studoval v USA na Juilliard School a na Harvardské universitě. Podílel se na bezmála stovce alb, dělí svou pozornost rovnoměrně mezi recitály, účinkování s orchestry, komorní hru i projekty se svým patnáctičlenným souborem Silk Road.

V Praze hudebník čínského původu vystoupil na jaře 1989. S Českou filharmonií pod taktovkou Václava Neumanna také tehdy také provedl Dvořákův violoncellový Koncert h moll. Nejčastěji hraje na vzácný nástroj z dílny italského mistra Domenica Montagnany z roku 1733.