Loděnická firma GZ Media nejspíš letos překoná svůj vlastní rekord. Vyrábí padesát tisíc vinylových desek denně a předpokládá, že celkové roční číslo se vyšplhá na dvacet milionů gramodesek. Česká továrna se vypracovala na největší továrnu na vinylové nosiče na světě.

"Elpíčka" přitom vznikají na třicet až padesát let starých lisech, protože všichni jejich výrobci zkrachovali, když na konci osmdesátých let začala éra CD. Přesto pro GZ Media nepředstavují problém výrobní kapacity. "Strop je v množství lidí. Máme ještě do konce roku naplánovaný růst a chybí nám lidi, nemůžeme sehnat zaměstnance do výroby k lisu," řekl týdeníku Marketing & Media Michal Němec, obchodní a marketingový ředitel společnosti.

Na celém světě zbývá posledních asi dvacet tři lisů na vinylové desky. Čtyři z nich jsou v Loděnici. Mohutné stroje jsou sice odolné, ale nebudou v provozu navždy. Když se některý rozbije, sahá se už teď po náhradních dílech z vyřazených strojů anebo musí potřebné součástky vyrobit přímo technici GZ Media.

V Loděnici se proto rozhodli zariskovat a vyrobit si novou generaci lisů vlastními silami. "Poptávka po gramofonových deskách nepotrvá věčně, ale jen tak neskončí. Investovali jsme tedy do vývoje a vyvinuli ve spolupráci s jednou firmou svůj vlastní nový lis. Teď nové lisy začínáme postupně dávat do výroby," vysvětlil Němec. Chce tím zvýšit náskok před zahraničními konkurenty.

V polovině devadesátých let to přitom vypadalo, že GZ Media výrobu vinylů úplně zlikviduje. Produkovala sotva tři sta tisíc desek za rok. Desítky lisů skončily ve šrotu, firma si jich ponechala jen pár. Výrobců desek ubývalo, na celém světě jich zůstalo několik posledních v západní Evropě, USA − a v Česku. Hudba se přesunula na internet a do MP3 přehrávačů.

Zatímco fanoušci pop-music stahovali písničky z internetu, alternativní scéna oživila zájem o vinyly. Nakonec i velká vydavatelství zjistila, že se dá dobře vydělat na zvláštních vydáních pro sběratele. Poptávku po LP neohrozila ani celosvětová ekonomická krize. V roce 2007 firma uváděla na trh pět milionů desek. Loni už vylisovala čtrnáct milionů nosičů, letos jich z továrny vyjede o šest milionů víc.

Přes velký zájem však vinyly tvoří asi jen 35 procent výnosů firmy. Dominantním zdrojem výdělku je polygrafie, která zajišťuje zhruba polovinu příjmů GZ Media. Zbytek připadá na výrobu CD, DVD a Blu-ray. Možná poměr výnosů změní další trend, který hlásí návrat: ohebné gramodesky z PVC fólie. Kvalita záznamu je sice horší, ale zato se dají všít třeba do časopisu.

Více čtěte v pondělním vydání Marketing & Media