Ekonom přes SMS

Pošlete do úterý 22:00 SMS ve tvaru: EKONOM JMENO PRIJMENI ULICE CP OBEC PSC na číslo 90211 a časopis Ekonom Vám doručíme až domů. Více zde.

Cena SMS služby včetně doručení výtisku je 49 Kč vč. DPH. Službu technicky zajišťuje ATS Praha.

Jiří Michal začínal z ničeho. Z řadového zaměstnance největší české farmaceutické firmy Léčiva vystoupal až na pozici generálního ředitele. Stal se spolumajitelem podniku a dovedl firmu pod novým názvem Zentiva na burzu. Později podíl prodal dle odhadů za tři miliardy korun, a když mu bylo šedesát, z firmy odešel. „Prostě jsme dopsali poslední kapitolu našeho románu,“ říká.

Dnes se Michal věnuje českému sklu ve firmě Moser nebo porcelánu v Thun Studio. Vlastní také rozsáhlé pozemky v Černolicích a nedávno otevřel luxusní penzion Šarlota pro seniory v Posázaví. Pražský patriot a podnikatel rád kombinuje práci a zábavu. Nejlepší podnikatelské nápady dostává, třeba když jede na kole nebo se houpe na vlnách.

Pro úspěch v podnikání je podle Michala potřeba uchopit tu správnou myšlenku. "Nemusí být přímo vaše, protože krásných nápadů létá po světě miliony, jde o to, jak ji využijete," říká. Pak musíte vymyslet, jak vizi realizovat a hlavně sehnat lidi, kteří to udělají. "Nejde o nic světoborného," podotýká. Právě pro výběr kolegů a sestavování týmů má podle spolupracovníků velký talent. "Jde o to, že musíte pro danou práci sehnat nejlepší lidi, lepší, než jste vy sám. Šéf je jen tak dobrý, jak dobré lidi si sežene," říká Michal.

A sám na sebe se miliardář umí podívat s nadhledem. "Jednou jsem četl fejeton Karla Čapka nazvaný Chvála vrtáků. Píše se tam, že díky lidem, kteří nic moc neumí, vznikl nejlepší vynález na světě - dělba práce. Prostě ti, kteří něco umí, to dělají a ostatní je pouze organizují," popisuje Michal s nadsázkou, jakou roli hraje v podnikání.

Pří řízení firmy je podle něj také důležité nezamotat se v detailech. "Během sympozia na Harvardu jsem se od tamního profesora dověděl, že se přesně neví, kdy byla univerzita založena. Ale důležité je, že založena byla," říká Michal. Z tohoto setkání si odnesl poučku, že pro fungování firmy je lepší jít přibližně kupředu, než bazírovat na drobnostech, které se mohou navíc časem ukázat jako chybné.

A jak poznat, že je firma úspěšná? "Běžně se stávalo, že rodiče chtěli, aby v Zentivě pracovaly jejich děti. To je podle mě určité kritérium úspěchu," věří Michal. A dnes to podle něj podobně může platit pro další podniky.

obalka Ekonom 2015 34Velký rozhovor s Jiřím Michalem o jeho nových podnikatelských aktivitách, koníčcích, ale i o vzpomínkách na privatizaci Zentivy čtěte v aktuálním vydání týdeníku Ekonom. Koupit si jej můžete i přes SMS. V elektronické podobě je k dostání také na iPadu, iPhonu a tabletu Samsung.

Související