Už ke konci letošních prázdnin se na dálnici D1 z Prahy do Brna objeví radary s kamerami, které budou zaznamenávat auta překračující povolenou rychlost. Budou rozmístěny tam, kde jsou na dálnici uzavírky a zúžení. Města a obce, které pokuty za dopravní přestupky vypořádávají, se obávají velkého nárůstu případů, jež nebudou stíhat vyřizovat.

Jednotliví šéfové dopravních odborů se shodují na tom, že úřady jsou zavaleny. "Jsou toho štosy. Když přibude deset pokut za měsíc, ještě to nějak zvládneme, když jich ale bude sto, pak už budeme mít problém," říká vedoucí odboru dopravy v Benešově Pavel Vohralík. Stejně jsou na tom úřady, které zpracovávají pokuty v Humpolci, Jihlavě nebo ve Velkém Meziříčí.

Ještě letos se o řidiče, kterého při přestupku nachytá kamera, nebudou muset obce starat. Ministerstvo dopravy si chce nejdřív měření na dálnici vyzkoušet. "Koncem prázdnin chceme udělat pilotní projekt. Z toho uděláme vyhodnocení. Zatím bez pokut, ale stejně jako teď tam bude policejní měřicí auto," vysvětlil HN ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).

Měření na dálnici

Zpomalit ještě letos

Na konci tohoto léta chce ministerstvo dopravy na dálnici D1 zavést takzvané úsekové měření. Kamery budou snímat každého řidiče, který překročí rychlost.

Zatím bez pokut

Letos bude stále dávat za rychlou jízdu pokuty jen policie, která při přestupku přistihne jen pár lidí.

Od příštího jara dostane pokutu každý, kdo spáchá přestupek.

Mýtné brány

Ministr dopravy Dan Ťok chtěl původně k měření rychlosti použít mýtné brány. Tento plán se ale zatím odložil.

Ministerstvo o něm začne uvažovat až poté, co bude vypsána nová zakázka na mýto.

Už příští rok se ale pokutě nevyhne nikdo. Kamery zachytí každého. Ťok chce měření rozjet naplno od jara příštího roku, kdy začne nová stavební sezona, a tedy i práce na silnicích.

Úřady počítají s tím, že jim přibudou desítky až stovky nových řízení.

Dosud totiž na dálnicích měří jenom policie. A ta rozhodně nezachytí každého. Policejní auto může v jednu chvíli měřit jen jedno vozidlo. A to často trvá až 30 minut.

"Než jedno auto zaměříme a než vybereme vhodné místo, kde bychom ho mohli zastavit, tak to zabere až půl hodiny. Úsekovým radarem projede však za stejnou dobu kolem 300 aut, takže se dá čekat, že pokut bude určitě víc," uvádí Petr Skiba z dálničního oddělení policie v Mirošovicích.

Například dopravnímu odboru ve Velkém Meziříčí navíc už od září přibude vyřizování dalších přestupků.

Na silnici souběžné s dálnicí D1 totiž začnou kontrolovat nákladní auta váhy.

"Už tohle pro nás bude náročná agenda. Pokud by měly přibýt ještě pokuty z D1, tak nejsme schopni to personálně zvládnout," stěžuje si vedoucí zdejšího odboru Jiří Pospíchal. Podle něj na dálnici kolem jejich města projede až 35 tisíc vozidel denně.

"Pokud by rychlost překročilo jen deset procent z nich, bylo by to pro nás likvidační," dodává Pospíchal.

Obce sice zároveň počítají s tím, že měření bude mít na řidiče psychologický efekt a že před radarem zpomalí, na druhou stranu se obávají, že je to po čase přejde. Podobně jako to bylo po zavedení bodového systému.

"Je to lepší, než aby tam řidiči lítali v autech jako blázni. Na druhou stranu, kdo je darebák, zůstane darebák. Ostatní stáhnou nohu z plynu, podobně jako to bylo s bodovým systémem. Pak to celé otrne a najde se jiný úhybný manévr," míní Pavel Prchal z dopravního odboru v Humpolci.

Ministr dopravy Ťok zatím o obavách obcí podle svých slov neví. Slibuje ale, že než se měření a vybírání pokut příští rok spustí, chce si s jednotlivými starosty promluvit. "Nejhorší by bylo, kdyby to začalo fungovat a nebylo to efektivní, protože chybí lidi na dopravních odborech," uznává ministr.

Se starosty tak bude jednat i o tom, že by jim na nové zaměstnance ministerstvo přispělo. Pokud totiž dopravní odbory nestihnou pokutu vyřídit do jednoho roku, pak automaticky zaniká.