Třetím a posledním filmem, který Richard Gere osobně uvedl na karlovarském festivalu, bylo drama Franny. Herec, oceněný Křišťálovým glóbem za mimořádný umělecký přínos světové kinematografii, je představil spolu s režisérem a scenáristou Andrewem Renzim. Divákům ve velkém sále Thermalu se dostalo bonusu, když před projekcí sledovali na jevišti natáčení talk show Marka Ebena Plovárna.

Interview charakterizoval humor obou protagonistů. Gere se například velice podivil, že jeho Pretty Woman má o Vánocích na obrazovkách v Česku dva konkurenty – Popelku a ruského Mrazíka. Pak se řeč stočila na herectví a Gere názorně ukazoval, jak umí hrát zády ke kameře.

"Herec se musí vždy připravovat na své role, ať už je to bezdomovec, či Americký gigolo," připomněl Gere jednu z těch slavných. V Pretty Woman uplatnil svou hru na piano, když v noci v hotelovém baru sváděl postavu Vivian. "Byla to improvizace – a podařila se na první dobrou," řekl.

V muzikálu Chicago zase stepoval. "To jsem se učil tak dva tři měsíce, ale natočilo se to za hodinu. Připomněl jsem si tak své začátky, když jsem účinkoval v divadelních muzikálech," vysvětlil.

Doslova se slzou v oku pak Gere vyprávěl o filmu Hačikó – příběh psa, ve kterém se v roli univerzitního profesora ujal opuštěného psíka a vzniklo mezi nimi silné pouto. "Když jsem četl scénář, tak jsem plakal a stalo se mi to i potom, když jsem o filmu někomu vyprávěl," přiznal.

Řeč se stočila i na dalajlamu, který oslaví v těchto dnech osmdesátiny. "Jsem jeho student, žák a přítel," uvedl Gere. Dalajlama podle něho bere lidi velmi vážně, chce každému pomáhat, ale přitom má i humor, kterým dovede odlehčit situaci. O herectví však spolu prý příliš nemluvili.

Gerův program se ale neodehrával pouze uvnitř Thermalu. V sobotu po 23. hodině herec přišel do karlovarského letního kina osobně uvést svůj slavný film Pretty Woman. "Už točím hodně dlouho, ale něco takového jsem ještě neviděl," řekl na úvod.

Na Gera v letním kině dle pořadatelů čekalo 6700 lidí, ačkoli běžná kapacita je asi jen 3500 lidí. Desítky a možná stovky dalších se do nabitého letního kina ani nedostaly. Když Gere přišel na pódium, nejprve si, podobně jako loni Mel Gibson, natočil diváky i novináře na mobilní telefon.

PRETTY WOMAN VE VARECH

Pro diváky bylo v karlovarském letním kině připraveno vůbec první promítání snímku Pretty Woman od české premiéry před 23 lety bez dabingu a s titulky. Fanoušci si tak mohli užít hlasy Gera i Robertsové v jejich původním znění. Film měl premiéru v roce 1990, režíroval ho Garry Marchall. Jde o příběh prostitutky Vivian a bohatého obchodníka, mezi kterými vznikne vztah, přerůstající v lásku. Film se ale dotýká i podnikatelské etiky a mezigeneračních vztahů. Gere, Robertsová a režisér Marshall se opět sešli při natáčení filmu Nevěsta na útěku (Runaway Bride).

"Jen jednu věc chci říct," řekl na úvod Gere, načež zazpíval první tóny titulní písně z filmu, Pretty Woman od Roye Orbisona. Aplaudující dav pak ještě povzbudil, když konstatoval, že „Česká republika je jednička“ a dodal, že záběry, které v letním kině natočil, pošle Julii Robertsové, "aby věděla, o co přišla".

V Karlových Varech Gere už v pátek absolvoval tiskovou konferenci. Na ní řekl, že své herectví nikdy nepovažoval za kariéru. "O každé své roli jsem musel přemýšlet," řekl herec, jenž má na kontě přes pět desítek snímků.

"Nedokážu si představit, že bych něco dělal bez přemýšlení. Naopak – složité postavy mě přitahují, mohu hrát jen tu roli, se kterou se dokážu ztotožnit. Musím k ní mít emoční pouto. Je totiž zábavnější dostat se na území, které neznáte. Ptát se na to, proč ta postava udělala to, co udělala. Může to být zábavné, ale vždycky je to složité," vysvětlil.

Na setkání s novináři dorazil Gere v dobré náladě. Vtipkoval o tom, že ho nikdy nenapadlo, že v České republice může být vedro jako v tropech. Zelený čaj na svém stolku, oříšky a mísu s ovocem, kterou mu organizátoři přichystali, přivítal a hned nabízel, že se s někým rozdělí.

Už na zahajovacím ceremoniálu Gere zdůraznil, že nejdůležitější rolí v jeho životě je role otce. "Žiju v New Yorku, moje pracovní doba je normální a víkendy mám volné, abych mohl být se svým synem. Skloubit pracovní a osobní život mi nikdy nedělalo problém," uvedl.

Dlouho pak hovořil o filmu Time Out of Mind, kterým festival začal. Gere v něm ztvárnil bezdomovce hledajícího vztah ke své odcizené dceři. V této souvislosti upozornil na to, že dlouho spolupracuje s neziskovou organizací provozující útulky pro lidi bez domova. Strávil tam spoustu času, protože chtěl, aby jeho postava byla realistická.

"Natáčeli jsme v ulicích New Yorku a naše kamery byly neviditelné – na střechách či ve speciálním stanu. Nic nebylo upraveno, vše bylo autentické. Byl jsem dost nervózní, protože normálně jako Richard Gere nemohu jen tak běžně procházet ulicemi, lidé si mě hned všimnou. A tak jsem vyšel zpoza rohu, sundal klobouk – a nikdo si mě nevšiml. Pak jsem začal žebrat do kelímku od kávy a nikdo si neuvědomil, že jsem to já, nikdo se mi nepodíval do očí," řekl Gere.

To považuje za obrovskou zkušenost. Na lidech prý přímo cítil, co jim běželo hlavou, když se k němu blížili. "Lidé se totiž bojí, že je vtáhnete do své bolesti a neštěstí, že jste černá díra uprostřed vesmíru," dodal.