Tržby českých maloobchodních prodejců rostou. Počátek roku byl pro české prodejce velice příznivý - jejich tržby se meziročně zvýšily o šest procent. Naposledy rostly maloobchodním prodejcům prodeje takto rychle přesně před sedmi lety.

A dařit by se jim mělo v letošním roce i nadále. V pátek statistický úřad zveřejnil růst maloobchodních tržeb za duben - ty vzrostly o šest procent po březnovém revidovaném růstu o 5,9 procenta. Stouply útraty za pohonné hmoty, nepotravinářské zboží i potraviny. Meziroční růst tržeb za automobily proti březnu zpomalil.

Za prodej pohonných hmot obchodníci v dubnu utržili meziročně o 7,6 procenta více, útraty za nepotravinářské zboží stouply o 7,4 procenta a za potraviny o 3,8 procenta. Tržby za prodej a opravy motorových vozidel, které ČSÚ od ledna do hlavního ukazatele nezahrnuje, vzrostly meziročně "jen" o 7,1 procenta, v březnu činil meziroční růst 14,7 procenta.

Za celý letošní rok pak mohou prodejci - podle odhadů analytiků a asociace sdružující maloobchodníky - očekávat růst tržeb až o tři a půl procenta. Pokud se tyto předpovědi vyplní, jednalo by se o nejrychlejší růst tržeb od roku 2008.

Výdaje domácností bude letos podporovat i nízká inflace. Podle aktuální předpovědi centrální banky by měly letos ceny růst o pouhou jednu desetinu procenta. Díky tomu vzroste bohatství domácností, které budou ochotny více utrácet. Zejména exportní podniky by si mohly dovolit svým zaměstnancům zvednout platy i více.

E-shopy neztrácejí na popularitě

Hlavním tahounem maloobchodních tržeb jsou internetoví prodejci. Podle statistického úřadu jim v prvním čtvrtletí vzrostly tržby v meziročním srovnání téměř o čtvrtinu.

Průměrně si podle průzkumu společnosti Acomware, který se uskutečnil mezi sedmdesáti e-sho­py, zákazník nakoupil na webu za více než sedmnáct set korun. A částka, kterou jsou zákazníci ochotni utratit za jeden nákup, roste. "Průměrná hodnota objednávky se v prvním čtvrtletí letošního roku meziročně zvýšila o deset procent," říká Michala Gregorová, PR manažerka webového obchodu Mall.cz.

HNBYZNYS NA TWITTERU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Letošek by tak měl být pro české e-shopy opět ve znamení vyšších tržeb. Ty by ve druhém kvartále měly podle průzkumu Acomware stoupnout o pětinu oproti stejnému období předchozího roku. Z analýzy nákupního portálu Heureka.cz, kterou mají HN exkluzivně k dispozici, vyplývá, že za první půlrok by mohli internetoví prodejci utržit celkem 35 miliard korun. To představuje dvacetiprocentní meziroční nárůst.

"Pětatřicet miliard korun představuje větší částku, než jaký byl celoroční obrat elektronických prodejců před šesti lety," upozorňuje na prudký růst tohoto odvětví Tomáš Braverman, ředitel nákupního portálu Heureka.cz.

Opatrně s údaji o prodejích aut

Počátek roku byl příznivý i pro prodejce automobilů. Jejich tržby meziročně vzrostly o jedenáct procent. Hlavní výrobci aut v Česku - Škoda Auto a Hyundai - jsou se svými prodeji spokojeni. "Tržby se zvýšily o více než šest procent," sdělil Tomáš Kubík, mluvčí Škodovky.

Její konkurent společnost Hyun­dai se tržbami nepochlubila, nicméně podle jejího generálního ředitele Vladimíra Vošického dokázala za první kvartál prodat o sedmnáct procent více vozů, než za stejné období loňského roku.

ČSÚ nicméně výsledky prodejců aut do výsledků maloobchodu nezahrnuje. Prodej aut vykazuje v jiné kategorii, a navíc nedokáže ani rozlišit velkoobchodní a maloobchodní prodej. "Navíc v případě prodeje aut může docházet k vícenásobnému započítávání prodejů," říká Petra Báčová, mluvčí ČSÚ. To ale podle ní není chyba, ale normální vlastnost tohoto údaje. Díky tomu, že prodeje aut úřad vykazuje zvlášť, tak údaje o maloobchodních prodejích zkresleny nejsou.

null