Praha letos přijde o svůj jediný festival soudobé hudby. Po sedmi letech se poprvé neuskuteční hudební přehlídka Contempuls, která se vždy v listopadu konala v pražské La Fabrice. "Kvůli nižším grantům jsme se rozhodli, že než sestavovat kompromisní va­riantu, počkáme s příštím Contempulsem na rok 2016," vysvětluje skladatel a dramaturg festivalu Petr Bakla.

Ten přehlídku, jež nahradila zaniklý Maraton soudobé hudby, organizuje od roku 2008 spolu s ředitelem festivalu a rovněž skladatelem Miroslavem Pudlákem. Za sedm ročníků se Contempuls vypracoval v jedinečný festival současné vážné hudby, jaký má v Česku konkurenci jen v bienále Ostravských dnů nové hudby, brněnské Expozici nové hudby a v cyklu Krása dneška orchestru PKF − Prague Philharmonia.

Jenže fungování Hudebního informačního střediska, které Contempuls organizuje, závisí na dotacích. A protože vloni středisko od ministerstva kultury dostalo na své další aktivity i na festival, jehož rozpočet se pohybuje okolo 1,3 milionu korun, nízkou částku, rozhodlo se letošní Contempuls vynechat.

"Když jsme zvali například německé soubory, podpořil nás Goethe-Institut nebo Česko-německý fond budoucnosti. Vždy ale záleží na programu," dodává Pudlák, podle něhož musí Contempuls v takových případech nejprve uzavřít předběžné dohody s umělci, aniž by měl zajištěné financování, a teprve pak žádat o grant.

Vloni festivalu částečně pomohla veřejná sbírka, v níž Contempuls na serveru Hithit.com vybral 75 tisíc korun. "Stejně jsme ale měli deficit a museli jsme domlouvat úspory včetně snížení honorářů," vysvětluje Pudlák, proč tento scénář neopakuje. Nyní pro festival hledá v soukromé sféře generálního partnera. "U soudobé hudby, která je ale v Česku i 26 let po revoluci stále okrajová, to není snadné," upozorňuje.

Právě na splácení dluhů, které v Česku ve vnímání současné hudby vznikly za komunismu, se Contempuls zaměřoval v prvních letech. Kromě domovské La Fabriky postupně pořádal koncerty v pražském DOX, kostele sv. Vavřince či v klášteře sv. Anežky České. Poslední ročníky festival uváděl již převážně skladby vzniklé po roce 2000 a pravidelně také objednával alespoň dvě díla od současných českých skladatelů. Vloni dal dokonce poprvé zakázku dvěma zahraničním autorům.

Letošní rok rozpočtového provizoria, jak jej nazývá Pudlák, se kromě Contempulsu podepsal i na další aktivitě pořádajícího Hudebního informačního střediska – vydávání jediného tuzemského časopisu o soudobé vážné a nezávislé hudbě His Voice. Ten po čtrnácti letech zanikl v papírové podobě a od jara vychází zdarma elektronicky.

„Tuto variantu máme propočítanou na současný finanční stav. Ti, kdo se na internetových stránkách časopisu zdarma registrují, navíc nyní získají přístup do celého archivu,“ říká Pudlák, podle nějž by His Voice v této podobě měl vydržet a nadále fungovat jen z grantů a internetové reklamy.

Pudlák věří, že příští rok se k časopisu znovu přidá i festival Contempuls. „Pracujeme v méně lidech, ale rozpočet jsme zkonsolidovali, transformace časopisu do elektronické podoby se podařila a teď už dáváme dohromady program festivalu na rok 2016,“ dodává.