Tchajwanský Acer prochází výraznou změnou. Firmě roste zisk, ale v posledním čtvrtletí se snížil její tržní podíl. V Evropě má pokles zastavit nový manažer, viceprezident Aceru a prezident pro region Evropy, Středního východu a Afriky (EMEA) Emmanuel Fromont. V nové roli si zvyká na rozdílné požadavky v různých zemích, a i když s námi hovořil v obleku, prosazuje Acer jako dravou značku, která chce mimo jiné zaujmout i nadšené počítačové hráče novými osobními počítači a notebooky Predator.

HN: V nové funkci jste čtyři měsíce. Co pro vás tato změna znamenala?

Znamená pro mě hlavně spoustu cestování. Stále se seznamuji s partnery i s požadavky na jednotlivých trzích. Zároveň v regionu EMEA musíme neustále řešit pohyby měnových kurzů. To vyžaduje spoustu energie, kterou při práci v Americe nemusíte vynakládat − dolar je prostě dolar. Dobrou zprávou pro mě je, že v Evropě vypadá náš obchod stabilně. Nemusím aktuálně bojovat s propadem trhu.

Emmanuel Fromont (48)

V Aceru působí od roku 2008. Nejprve řídil divizi Packard Bell, v roce 2011 se stal viceprezidentem pro oblast Severní a Jižní Ameriky. Mezi jeho nejvýraznější manažerské počiny patřil úspěch chromebooků Acer na severoamerickém trhu. Před příchodem do Aceru pracoval ve společnostech Hewlett-Packard a IBM Global Services.

HN: Než jste převzal řízení Aceru v Evropě, vedl jste obchody firmy v Severní i Jižní Americe. Jaké vidíte rozdíly mezi těmto regiony?

Je to trochu jiná práce, ale není to tím, že by mezi americkým kontinentem a Evropou jako celkem byly nějaké jednoznačné rozdíly. Ty se projevují na úrovni jednotlivých zemí a to je v podstatě stejné jako v Americe. Jinak funguje trh v USA, jinak v Kanadě a úplně jinak třeba v Brazílii. V regionu EMEA je to podobné. Britský trh má zcela jinou dynamiku než ten německý nebo český, nemluvě o Rusku.

Spojené státy jsou největší technologický trh na světě a obrovský vliv na něm mají obchodní řetězce. V Latinské Americe funguje trh jinak a také v Evropě se liší způsob prodeje různými kanály. Navíc se k tomu přidávají starosti s různými jazyky a měnami.

HN: Můžete uvést konkrétní příklady odlišností?

Například v Německu se hodně prodávají samostatné grafické karty, zatímco Britové více hrají na konzolích. Takových rozdílů je spousta. Liší se i rychlost přijímání nových technologií. V USA jsou extrémně populární chromebooky, v Evropě se dobře prodávají pouze ve Velké Británii. Další věcí je například rychlý nástup 4G sítí ve většině evropských zemí, ale stále jsou trhy, kde nehrají roli. Co se týká rozdílů mezi USA a Evropou, tak jde například o velikost notebooků. V Evropě jsou populární velké sedmnáctipalcové notebooky, které se jinde moc neprodávají.

jarvis_55536b29e4b088b95ae3ab06.jpegViceprezident Aceru a prezident pro region Evropy, Středního východu a Afriky (EMEA) Emmanuel Fromont. Foto: Acer

HN: Zhruba před pěti lety měl Acer špatné období. Přišly finanční potíže i kritika kvůli sérii nekvalitních notebooků. Daří se vám to zlepšovat?

Myslím, že jsme tento problém překonali. Před pěti lety došlo k velké výměně managementu, který firmu dostal do potíží. V kombinaci s hospodářskou krizí a propadem trhu s osobními počítači to bylo náročné, ale myslím, že jsme to překonali a Acer byl za celý loňský rok v zisku.

Co se týká kvality notebooků, tam šlo o jednu špatnou sérii, u které praskaly panty. To je dávno za námi. Naše výrobky získávají ocenění za kvalitní design a v oblasti servisu nemáme, myslím, speciálně ve střední Evropě konkurenci, pokud jde o rychlost oprav. Servis navíc provádíme sami, neřešíme ho outsourcingem.

Nechceme, aby měl Acer pověst levné značky. Přejeme si, aby nás lidé vnímali jako kvalitní značku s dobrými cenami. Na tom pracujeme a myslím, že se nám to daří. Například naše herní monitory jsou poměrně drahé, ale přesto jsou vyprodané, protože nabízejí správnou kombinaci ceny a kvality.

HN: Acer vyrábí zařízení s Windows i Androidem, ale zdá se, že lepší vztahy máte s Microsoftem. Jak své vztahy s partnery vyvažujete?

Máte pravdu, může to být občas náročné. V našem oboru se ale vztahy stále více komplikují, partneři se stávají našimi konkurenty. Jsme na to zvyklí už z doby, kdy výrobci počítačových součástek začali stavět vlastní počítače.

Spoustu součástek kupujeme od Samsungu a dalších firem, s nimiž si v různých oblastech konkurujeme. Nakonec jsou všichni pragmatičtí a dělají to, co funguje. S Goog­lem spolupracujeme na výrobě chromebooků a zařízení s Androidem, s Microsoftem zase na počítačích a tabletech s Windows. A Microsoft zároveň prodává telefony i vlastní tablety Surface.

HN: Pod vaším vedením se stal Acer největším výrobcem chromebooků. Máte v plánu změnit jejich vnímání v Evropě?

Mám na starost zájmy Aceru, nemám v popisu práce prosazovat Google nebo Microsoft. Ale Acer je lídrem v oblasti chromebooků, nabízíme největší portfolio těchto zařízení a myslím, že v této oblasti si musíme své postavení udržet na všech trzích, i kdyby byly sebemenší. Chci být číslem jedna.

HN: Na konferenci v newyorském Světovém obchodním centru jste v dubnu představili jako novou prio­ritu herní PC. Vede vás k tomu nadšení pro hraní na počítačích, nebo je to otázka vyšších marží?

Vede nás k tomu řada důvodů. O videohry je mezi zákazníky velký zájem a dobré jméno v této oblasti může pomoci vnímání celé značky. To je jeden důvod. Druhým důvodem je fakt, že máme všechny předpoklady dělat skvělé herní stroje, máme dobré vztahy s výrobci komponent i dobrý designový tým.

Pro mě je ale nejzajímavější třetí důvod: V herní oblasti nemáme co ztratit. Zatím jsme se jí nevěnovali tak jako jiné značky a mě těší, že můžeme útočit na nový zajímavý trh a udělat vrásky konkurenci, která tuto kategorii zatím ovládá.

HN: Zdá se, že celý IT průmysl bojuje s propadem prodeje tabletů. Jaké máte plány v této oblasti?

Nejdůležitější rozhodnutí, které se týká tabletů, je ukončení tlaku na cenu. Levné sedmipalcové tablety jsou pro všechny výrobce jen zdrojem ztrát. Chceme se orientovat na kvalitnější produkty, které mají lepší výbavu a také jsou trochu dražší. Stále budeme tlačit na dobrý poměr ceny a výkonu, ale soustředíme se na větší tablety s úhlopříčkou 8 a 10 palců.

Největší potenciál vidíme ve vzdělávání, kde jsou potřeba lepší parametry a technologie jako NFC a samozřejmě také větší odolnost tabletů. Proto jsme představili nový Tab 10 pro školy, který vydrží i hrubší zacházení.

Další oblastí, která podle nás poroste, jsou větší tablety s Windows a klávesnicí. Spojení Windows a programů Office s klávesnicí je nesmírně důležité a kategorie počítačů dva v jednom rychle roste. Celkově se ale trh posunul od tabletů k velkým telefonům.

HN: Acer nabízí chytré telefony i v Evropě, ale po slibném startu vypadl z rytmu kvůli absenci technologie LTE pro vysokorychlostní mobilní internet. Podaří se vám tento nedostatek dohnat?

Máte pravdu, LTE je zásadní a my na to začínáme reagovat. Na Mobile World Congressu v Barceloně jsme představili chytrý telefon Jade S a v New Yorku jsme ukázali Liquid X2 s LTE a třemi SIM kartami. Musím ale přiznat, že jsme měli určitou mezeru v produktech. Trochu nás překvapilo, o kolik je vývoj telefonů rychlejší než obměňování produktů ve světě PC. Ale už jsme se s tím srovnali a nyní jsme například získali velkou smlouvu na dodávku smartphonů v Mexiku.

Protože svou velikostí nemůžeme zatím konkurovat největším hráčům na trhu, musíme si vybírat, na co se soustředíme. Teď věříme, že velký potenciál mají Windows 10 pro telefony. Náš první Windows Phone představený v Barceloně už je připravený na Windows 10 a chystáme i další, lépe vybavené telefony s tímto systémem.