Tržby v maloobchodě bez aut v březnu zpomalily růst na 5,9 procenta z únorových 6,3 procenta. Útraty klesly jen u oděvů a obuvi, jinak rostly. Zvýšily se i tržby za automobily. Oznámil to ve středu Český statistický úřad. Za celé první čtvrtletí stouply tržby obchodů o šest procent, nejrychleji od roku 2008.

"Růst tržeb zaznamenaly všechny hlavní sortimentní skupiny zboží s výjimkou prodeje oděvů a obuvi, kde pokračoval pokles z předchozích měsíců," uvedl ČSÚ. Útraty za pohonné hmoty se meziročně zvýšily o 8,2 procenta, za nepotravinářské zboží o 6,4 procenta a za potraviny o 4,5 procenta.

Vývoj maloobchodních tržeb březen 2015"Část růstu jde na vrub kalendářním efektům, po jejich očištění dosáhl meziroční růst 4,7 %. Meziroční dynamika maloobchodních tržeb očištěná o kalendářní vlivy se tak oproti předchozím měsícům mírně snížila, stále ji však hodnotíme jako velmi příznivou vzhledem ke skutečnosti, že za celý rok 2014 vzrostly maloobchodní tržby (bez motoristického segmentu) 'pouze' o necelá 3 %," říká analytik Jakub Seidler.

Podle Seidlera se na růstu podílel příznivý vývoj na trhu práce a pokles nezaměstnanosti, které se promítly do zvýšení spotřebitelské důvěry a chuti domácností utrácet.

"Domácí poptávka se tak vyvíjí velmi slibně a úvahy o dalším navyšování kurzového závazku ze strany ČNB tak mají dle nás stále menší opodstatnění," říká Seidler.

"Pokles tržeb u prodejů oblečení, textilu a obuvi je daný mírným růstem cen, ale také tím, že tržby v minulém roce výrazně rostly. Proto letošní výsledky jsou spíše slabé. Silná spotřebitelská poptávka naznačuje, že HDP za první čtvrtletí by mělo být opět v černých číslech a konečná spotřeba domácností ho bude mohutně podporovat," odhaduje analytik Michal Kozub.

Internetové a zásilkové obchody utržily meziročně téměř o 28 procent víc, prodejny počítačového a komunikačního zařízení o pětinu. Rostly také tržby obchodů s farmaceutickým, zdravotnickým a kosmetickým zbožím a prodejen s domácími a sportovními potřebami. Víc lidé utráceli také v prodejnách potravin.

"Tento segment má stále velký růstový prostor, v letošním roce očekávám, že sortiment ve virtuálním světě rozšíří především prodejci potravin,“ říká Pavel Kulhavý, odborník na maloobchod, PwC Audit.

Tržby za prodej a opravy motorových vozidel, které ČSÚ od ledna do hlavního ukazatele nezahrnuje, vzrostly meziročně o 14,6 procenta. "To je nejvyšší tempo růstu za posledního půl roku. Hodnota je o to více překvapující vzhledem ke skutečnosti, že na meziroční srovnání působí již silně efekt srovnávací základny, jelikož motoristický segment ke konci roku 2013 a na začátku roku 2014 rostl již dvoucifernými tempy," říká Seidler.

Ve srovnání s únorem tržby v maloobchodě po očištění o sezonní vlivy klesly reálně o 0,7 procenta.