Bývalý marketingový ředitel Teska Michal Štádler založil letos společnost Data Sapiens. Ta se zaměřuje na analýzu velkého množství dat, tzv. big data, a z nich se pak snaží získávat informace, které zajímají například obchodníky.

Třeba to, jak často do některého obchodu přijde muž ve věku 30 let a kolik a za co utratí. A třeba to, jak na něj zafungovala nová reklama a jestli právě díky ní výrobek nakonec koupil.

"Firmy s big data dosud neuměly pracovat. V Česku je tento obor oproti západní Evropě pořád v plenkách. Ale zájem o něj konečně roste," pozoruje Štádler.

Jeho firma nedávno vyhrála tendr britské centrály firmy Marks & Spencer pro její pobočky ve střední Evropě a v Pobaltí, celkem pro šest regionálních trhů. Na spolupráci se Data Sapiens domlouvá s lékárnami Benu i markety Penny. Delší dobu už analyzuje chování návštěvníků Palace Cinemas.

Unikátní masa lidí u operátorů

Sociální sítě, mapy hustoty dopravy, aplikace na předpovědi počasí nebo data sbíraná z vazby na SIM karty telefonů v ČR umožňují utvářet stále komplexnější pohled na zákazníky. Firem, které se analýzou podobných dat zabývají, proto přibývá. Kromě Data Sapiens jsou tu třeba Adastra, Data Mind a další. A tímto tématem se zabývají i firmy zaměřující se na poskytování takzvaných byznysových řešení, jako KPMG, IBM nebo SAP.

Příklady práce s big data z praxe

Odlety z Prahy

Sedm z deseti Čechů, kteří loni v létě opustili Česko z letiště Václava Havla, mířilo do zahraničí na sedm a více dní. Zjistila to analýza čísel O2, která se odhlásila ze sítě v Praze Ruzyni.

Každý třetí majitel takové SIM karty byl obyvatel Prahy. Nejvíce lidí odletělo z Prahy kolem poledne.

Léky přes iBeacon

Newyorský lékárenský řetězec Duane Reade nasadil do svých prodejen technologii iBeacon.

Pomocí Bluetooth je schopna navázat spojení s některým hardwarem, telefonem či tabletem Apple.

Potenciálního zákazníka dokáže technologie upozornit, pokud se nachází v určité vzdálenosti od lékárny, na promoakci.

Dobře zacílená reklama prý lidem nevadí.

Zejména vysoce konkurenční maloobchodní sektor, který navíc pracuje se stovkami tisíc nebo dokonce miliony klientů, chce o svých zákaznících vědět víc. A je ochoten za analytické služby platit.

V konkrétních projektech jde i o miliony korun. Aktivní jsou v takové spolupráci drogerie dm či Tesco a řada dalších retailerů.

Tento trend potvrzuje i Stanislav Kůra, šéf datového oddělení O2. Loni začala jeho firma analýzy všeho možného, co lze zjistit z vazby na aktivní SIM karty operátora, nabízet zájemcům jako komerční produkt.

Sama vymýšlí, co by obchodníky mohlo zajímat. Dvacetičlenný tým tím pádem umí komukoliv zjistit například to, kolikrát týdně člověk projde určitým místem ve městě, jak dlouhý čas u obchodníka strávil, a nově i to, jaký zásah měla letáková kampaň.

"Dokážeme poměrně spolehlivě zabránit neefektivní reklamě, jsme přesvědčeni, že zákazníkům díky datům ušetříme až třetinu nákladů," dodává Kůra.

Aby O2 mohlo se SIM kartami pracovat, potřebuje aktivní souhlas předplatitelů svých služeb.

Z téměř sedmi milionů SIM karet, pevných linek a předplatitelů O2 TV pracuje firma s balíkem tří milionů takových lidí. S tímto číslem se dá říct, že jde zřejmě o nejpočetnější a nejreprezentativnější vzorek (samozřejmě anonymní, firma nepracuje s konkrétními jmény), jaký může kdokoliv v Česku nabídnout.

Že v podobné mase existuje velký obchodní potenciál, ví i další mobilní operátor T-Mobile.

"Poptávka po big data roste. Ve srovnání s předchozími lety roste progresivně i objem tržeb, které poptávka po našich datech generuje," říká zástupkyně operátora Patricie Šedivá s tím, že vlastní oddělení na big data zaměřené T-Mobile nemá, na konkrétní projekty angažuje odborné zaměstnance napříč celou společností.

Sociální sítě jako Facebook nebo Twitter by mohly do jisté míry sloužit podobně jako SIM karty. Experti ale upozorňují, že je třeba brát je s rezervou.

"Lidé tam často uvádějí jen to, čím se chtějí pochlubit. K analýze sociálních sítí je proto třeba přistupovat opatrně," soudí Štádler.

Byznys na analýzu Facebooku a spol. a toho, co tam lidé píší, "lajkují" nebo s čím se fotí, ale i tak utěšeně roste i českým Socialbakers. Jejich zákazníky jsou nicméně stále spíše firmy ze zahraničí.

Vlastní zdroje

Obchodníci se shodují, že aktivněji než kdykoliv dřív analyzují i data ze svých vlastních zdrojů, nasbíraná skrze klubové karty, přes internet a sociální sítě.

A že s nimi sami také více pracují. Do jisté míry jsou schopni rozpoznat nákupní chování i z účtenek nákupů. Dá se tak říct, že retail dohání například banky, které jsou v práci se svými klienty ještě o něco dál.

"V našem podnikání se dostáváme k obrovskému množství dat. Přišla nabídka, ,zaplaťte 50 milionů a my vám zefektivníme celý management zákazníků‘. Raději jsme se do toho ale pustili sami," vzpomíná manažer obchodního rozvoje Kofoly Petr Sláma.

S big data se pak dá pracovat i jinde než v byznysu. Přes SIM karty lze poměrně přesně spočítat návštěvníky různých akcí. S velkými daty ve velkém pracují i univerzity.