Generace Y a nové technologie

Generace narozená mezi lety 1980 až 2000 si drží (především v USA, na které se studie zaměřuje) řadu prvenství. Žádná předchozí generace v historii Spojených států nikdy nebyla početnější, Generace Y je rozsáhlejší i ve srovnání s poválečnými „baby boomers“. Zároveň je to první generace, pro kterou jsou digitální technologie i globalizace přirozeností. Zkušenost se světem natolik odlišným ve srovnání s předchozími generacemi jim dala zcela nový pohled prakticky na všechny součásti každodenního ekonomického života.

Millennials mají více informací rychleji a jejich nákupní chování je zřetelně odlišné od toho, na co byli obchodníci zvyklí po desetiletí. Millennials porovnávají zboží, služby i značky a předávají si zákaznickou zkušenost pomocí textových zpráv, sociálních sítí i instantních zpráv (instant messaging). Pro 36% mladých mezi 18 až 35 lety zvyšuje aktivita značky na sociálních sítích její hodnotu. Zároveň však při nakupování hledí méně na kvalitu a více na cenu než ostatní. Dnešní mladá generace však také trpí vyšší nezaměstnaností, má nižší příjmy i vyšší dluhy. Ještě v roce 2003 měl průměrný 25 letý americký student dluh nižší než 11 tisíc dolarů, v roce 2013 to bylo již téměř 21 tisíc dolarů. Dluhová bilance se tak za pouhých deset let praktický zdvojnásobila.

Nové trendy Generace Y

Tento vývoj se podepisuje i na rodinném životě. Zatímco v roce 1968 žilo v manželství a ve vlastní domácnosti 56% mladých ve věku mezi 18 až 31 let, v roce 2012 toto číslo sotva překročilo jednu pětinu. Téměř jedna třetina mladých mezi 18 až 34 lety žije se svými rodiči. Na druhé straně si 93% těch, kteří bydlí v podnájmu, plánuje v budoucnosti pořídit vlastní bydlení. Millennials také uzavírají sňatky později a odkládají rodičovství. Zároveň však 70% z nich říká, že by sňatek jednoho dne chtěli a téměř tři čtvrtiny uvažují o dětech.

Nižší příjmy, vyšší dluhy i méně závazků se podepisuje i na přístupu Millennials k vlastnictví, které postupně ustupuje pronájmu a nákupu věcí „jako služeb“, ať už jde o hudbu, luxusní zboží či auta. Americký ekonom Jeremy Rifkin tvrdí, že do čtvrt století bude sdílení automobilů normou, zatímco jeho individuální vlastnictví anomálií. V protikladu s americkými stereotypy o životním stylu, Millennials také chtějí žít zdravěji. Když v roce 1998 vykouření jedné krabičky cigaret denně nebo vypití dvou a více alkoholických nápojů shodně odsuzovalo 69% mladých Američanů, v 2013 to bylo již 83% v prvním a 72% ve druhém případě. A zatímco výdaje na osobní spotřebu v kategoriích oblečení a obuv od krize stagnují, výdaje na sportovní oblečení jsou na vzestupu.

Generace Y – kam dál?

Ve světě za několik let tak z pohledu USA můžeme očekávat delší život nezadaných žijících u rodičů, vyšší tlak na cenu, nižší na kvalitu, méně vlastníků aut a více jejich pronajímatelů i méně kalorií a více zdravého pohybu. Jak se s takovou budoucností vyrovnají společnosti Coca-Cola, McDonald’s a další?

Studii Goldman Sachs v plném znění si můžete přečíst zde.

Autor: Jan Kaška, Jindřich Gallo

www.AuraInvest.cz

Tato zpráva není investičním doporučením. Aura Invest Group s.r.o., vázaný zástupce společnosti Colosseum, a.s., obchodníka s cennými papíry.