V Praze se řidiči musejí rozloučit s nadějí, že by se ještě letos projeli tunelem Blanka. Jeho otevření brání to, že se budou muset vyměnit všechny kabely. Projektanti totiž navrhli kabely, které jsou odolné proti ohni, ale ne proti vodě.

V červnu 2013, kdy Prahou tekla padesátiletá voda, tunel Blanka zaplavily přívalové deště. "V tom tunelu byla na mnoha místech voda až metr a půl vysoko," popsal soudní znalec Jiři Fiala. "Musí se vyměnit úplně vše, nejen části," dodal. Navíc se musí použít jiný druh kabelů. Stavbaři totiž položili kabely, které nejsou odolné vůči vodě. Projektanti nepočítali s tím, že by tam voda někdy byla. "Ty stávající jsou jen proti požáru. Nikdo nepočítal s tím, že budou ležet ve vodě."

Jenže kabely nelze vyměnit předtím, než se vše pečlivě propočítá. Znamená to jediné: vedení kabelů se musí přeprojektovat. To samozřejmě nějakou dobu potrvá. "Už se projektují tři různé varianty," potvrdil náměstek pražské primátorky pro dopravu Petr Dolínek.

Dalším důvodem problémů je to, že podle projektu měl být v celém tunelu spád, aby voda mohla odtékat. "Všude měl být nějaký sklon, a je otázka, jestli opravdu byl," řekl Dolínek. "Jsou tam takové stavební závady, že se v určitých částech drží voda pořád," potvrdil Fiala. I proto jsou třeba kabely odolné nejen proti požáru, ale i vodě. "Jinak je nebezpečí, že selže signalizace jak požární, tak bezpečnostní. Přes kabely se ovládají semafory a různé další věci a mohlo by v tom tunelu dojít k havárii."

Potřebné kabely navíc podle Fialy zřejmě v Česku nejsou běžně dostupné. A je jich potřeba velké množství, které se většinou objednává dlouho dopředu. "Vím, že jsou ve Francii, v Německu. A když to objednáte, může vám dodavatel říct: my je dodáme, ale teď je nemáme na programu v lince, takže to bude trvat tři měsíce," poukazuje Fiala. Ten proto pochybuje, že se Blanku podaří zprovoznit ještě letos. "Kdyby to šlo úplně hladce, tak to vidím na listopad či prosinec," řekl s tím, že pravděpodobnější je ale počátek příštího roku.

Pražská primátorka Adriana Krnáčová (za ANO) ještě počátkem února v rádiu Impuls znovu ujistila, že Blanka se otevře letos na jaře.

Nové kabely budou stát desítky milionů korun. K tomu je potřeba připočítat i odstranění starých.

Podle Fialy je nepochopitelné, že firmy, které Blanku stavějí (tedy Metrostav a ČKD za dozoru Inženýringu dopravních staveb), navíc nechaly stát v tunelu vodu více než půl roku.