Malé firmy a živnostníci, kteří pro své podnikání potřebují peníze, ale nemohou nebo nechtějí pro ně jít do bank, mají od nynějška alternativu. Hned dvě společnosti, vesměs zaštítěné bývalými bankéři, rozjíždějí internetové portály zaměřující se na takzvané P2P úvěrování. Ty tuzemským firmám umožňují půjčit si na provoz či expanzi byznysu od investorů ochotných potřebné peníze poskytnout. O úroku rozhoduje výkonnostní profil firmy a také chuť investorů riskovat.

Ve středu začal fungovat portál pujcmefirme.cz Romana Kakose a Petra Šlechty, který se zaměřuje na firmy s alespoň dvouletou historií a zprostředkovává jim různě nastavené úvěry od šesti měsíců do pěti let splatnosti s širokou mírou rizikovosti.

Zájemce o půjčky z řad menších a středních podniků se v těchto dnech snaží přilákat i Michael Sonenshine, jehož rozvětvená skupina Symfonie group provozuje platformu SymCredit.

"Hned jak seženeme větší skupinu firem, vyvěsíme ji na web a nabídneme investorům," říká zkušený investiční bankéř.

Úvěrové tržiště místo banky

P2P (peer-to-peer) úvěrování znamená půjčování peněz mezi jednotlivci nebo firmami bez účasti bank. Prostředníkem je místo toho internetová platforma, která ověřuje autenticitu žadatele, vyhodnocuje jeho rizikovost a zprostředkuje tuto informaci investorům pro jejich rozhodování o tom, komu peníze půjčit a komu ne.

Jako odměnu za provozování "úvěrového tržiště" si platforma bere poplatky od obou stran v řádech procent z půjčené částky. Je tak sama zainteresována na tom, aby splácení probíhalo bez problémů.

Klíčovou výhodou P2P úvěrů oproti jejich bankovní obdobě jsou nižší náklady a větší pružnost jejich poskytování. Na rozdíl od klasických bank si totiž platformy vystačí s malým počtem zaměstnanců pracujících se sofistikovaným modelem oceňování rizika. Díky tomu by firmy měly být schopné dosáhnout na lepší podmínky, než jaké by dostaly v bance. Navíc by celý proces neměl být tak administrativně a časově náročný.

"Český trh úvěrů pro podnikatele a malé firmy dosahuje asi 200 miliard korun. Dostupnost úvěrů pro tento segment je u nás stále nízká a pujcmefirme.cz to může významně zlepšit," říká Roman Kakos.

Bývalý bankéř se zkušenostmi z úvěrových divizí Citibank i České spořitelny už před pěti lety založil první P2P platformu v Česku Bankerat. Ta se ale zaměřovala na úvěry spotřebitelského charakteru. Teď jde o to přitáhnout zájem firem a zprostředkovat dost úvěrů na to, aby se portál dostal do zisku.

Odlišné modely

Kakos i Sonenshine na trh vstupují s mírně odlišnými strategiemi. Kakosova platforma používá pro stanovení úroku aukční systém. Firma si nastaví maximální snesitelný úrok a investoři mají možnost navrhovat lepší podmínky. Kdo nabídne nejnižší úrok, dostane možnost úvěr poskytnout.

Platforma také chrání identitu žadatele. Poskytne všechny informace o jeho hospodaření, ale pokud nedojde k problémům se splácením, investor se jméno dlužníka nedozví. "Je to proto, aby nás investor s dlužníkem neobešli. Také jde o reputaci, některé firmy nechtějí, aby se vědělo, že potřebují úvěr," říká Kakos.

Sonenshine naopak usiluje o maximální transparentnost. Jméno žadatele je vždy vidět. Možnost obejití zprostředkovatele je ošetřena smluvně, navíc se to podle něj kvůli nákladům celého úvěrového procesu investorovi ani nevyplatí.

SymCredit má také na firmy přísnější požadavky. Žadatel musí prokázat výsledky za tři roky a je u něj provedena podrobná kontrola, úrok je výsledkem vzájemných konzultací a z pozice investora s ním nelze hýbat. Zprostředkování úvěru ale zase trvá o něco déle. Potenciální výnos investora je kvůli nižšímu riziku menší.

Podle odborníků z branže i oslovených podnikatelů bude P2P spíše doplňkem než přímou konkurencí bank. "Takový úvěr se může hodit, když potřebujete rychle něco zafinancovat a nechcete kvůli tomu třeba navyšovat limit v bance," tvrdí předseda Asociace malých a středních podniků Karel Havlíček. P2P podle něj může být i zajímavou alternativou pro odvětví, kterých se banky občas straní, například pohostinství.

Firemní P2P půjčky odstartovaly před deseti lety a od té doby vznikly desítky platforem. Čtyři největší portály zprostředkovaly úvěry v objemu 6,5 miliardy eur. V porovnání s bankami je to zanedbatelná částka, ale segment každým rokem více než zdvojnásobuje svoji velikost.


null