Významný britský dramatik Tom Stoppard, dobře známý i českým divákům, se po devítileté odmlce vrátil se hrou The Hard Problem. Ve stominutovém kuse plynoucím bez přestávky se autor českého původu pouští do svých oblíbených témat: vědomí, vědy a Boha. Hru uvede v Česku v přímém přenosu z londýnského Národního divadla společnost Aerofilms. Projekce se budou konat 16. dubna v Praze a Brně a ve stejnou dobu také ve stovkách kin po celém světě.

Kus, jehož hlavní postavou je mladá badatelka Hilary pracující v ústavu zkoumajícím mozek, se v Londýně hraje od 21. ledna a měl smíšené recenze. Publiku se podle agentury Reuters tentokrát dostane varování, že je čeká intelektuální cvičení. Diváci se musejí popasovat s tématy jako karteziánský dualismus čili oddělení ducha a hmoty. Psycholožka Hilary, jež se utápí v soukromých i pracovních problémech, je podle webových stránek divadla postavena před "těžký problém" (anglicky the hard problem). Když neexistuje nic než hmota, co je vědomí, ptá se. Do sporu se kvůli tomu dostává se svým prvním lektorem Spikem, šéfem Leem a miliardářem a zakladatelem ústavu Jerrym. 

Podle listu London Evening Standard je hra intelektuálně nabitá a pulzuje zajímavými myšlenkami. The Guardian ohodnotil The Hard Problem jako famózní hru, která zkoumá vědomí, morálku a lidské chování, ale která občas trpí přemírou informací. "Nabízí ale nekonečnou stimulaci a představuje jako větší část (Stoppardovy) práce hledání absolutních hodnot a víru v to, že nesobeckost je možná," píše The Guardian.

Kritik listu The Independent napsal, že hra bují složitými myšlenkami, vášnivě a vtipně vyjádřenými, ale jako drama pokulhává. The Telegraph Stopparda nešetřil a dal jeho novince dokonce pouhé dvě hvězdičky z pěti. Byla prý totálním zklamáním. "Chvílemi jsem se musel štípat, abych věřil, že to napsal onen velký muž, a chvílemi jsem se musel štípat, abych neusnul," napsal kritik z The Telegraph.

Sedmasedmdesátiletého Stopparda loni v prosinci ocenil list London Evening Standard jako "největšího žijícího dramatika". Stalo se tak v rámci 60. ročníku těchto prestižních britských divadelních ocenění.

Stoppard se v roce 1966 proslavil divadelní hrou Rosencrantz a Guildenstern jsou mrtvi. Na kontě má tento zlínský rodák více než 30 her, například Arkádie a poslední Rock’n’Roll z roku 2006.