Zastupitelé Jihomoravského kraje schválili vznik krajské společnosti, která by měla v budoucnosti oficiálně zaštiťovat pořádání závodu mistrovství světa silničních motocyklů v Brně. Společnost bude navíc od roku 2016 usilovat o zakoupení licence od promotéra šampionátu, za kterou místní Automotodrom doposud ročně platil více než 70 milionů korun. Kraj bude na tento zalistovací poplatek shánět peníze.

Návrh podpořilo 59 z 65 zastupitelů. "Po jednání se zástupci vlády je takovýto postup podmínkou pro poskytnutí peněz ze státního rozpočtu," uvedl už dříve jihomoravský hejtman Michal Hašek (ČSSD). Podle něj to obdobně funguje i v jiných státech, například ve Španělsku, Francii nebo Itálii, kde jsou smlouvy vázané na veřejné subjekty, regionální vlády nebo jejich organizace.

Ve společnosti s ručením omezeným by měly mít zástupce vedle kraje také vláda a město Brno. Na získání peněz pro zalistovací poplatek se totiž bude podílet jak vláda, tak kraj i město. Pro příští jubilejní 50. ročník kraj počítá s tím, že by vláda mohla dát 30 milionů, Brno 10 milionů a nějaké peníze by mohli poskytnout podnikatelé. Zbytek by doplatil kraj, který počítá s 20milionovou podporou.

Vláda bude dotaci pro motocyklovou Grand Prix posuzovat znovu v pondělí. Antimonopolní úřad ale ministerstvo školství upozornil, že vyplacení dotace musí být v souladu s červnovým nařízením Evropské komise o podpoře pro nezisková sportovní zařízení od ústředních vládních institucí.

Dotace, kterou vláda schválila na začátku července, měla putovat z ministerstva školství na účet Autoklubu České republiky, který ji měl následně poskytnout pořadatelům. Ani jeden z nich však nechtěl vystupovat v roli konečného příjemce svázaného povinnostmi.

Ředitelka Automotodromu Brno Ivana Ulmanová se před měsícem vyjádřila, že případné nevyplacení dotace by bylo pro organizátory likvidační. Museli by totiž sami zaplatit celý 70milionový zalistovací poplatek za účast v závodním seriálu.

Srpnová Grand Prix skončila v minusu 59,5 milionu korun. Pokud by dotaci dostala, činila by ztráta 29,5 milionu korun. To by bylo nejméně od roku 2010, kdy se skokově zvýšil zalistovací poplatek. Právě kvůli každoročně napjaté situaci kolem budoucnosti brněnského závodu se do jednání vložil Jihomoravský kraj.

Proti tomu, aby komerční motocyklové závody dostávaly peníze z veřejných rozpočtů, dlouhodobě vystupuje řada kritiků. Organizátoři ale namítají, že Grand Prix je dobrá reklama pro region.