To, jak má lyže fungovat, se dobře ví. Zásadní snahou výrobců lyží - pokud tedy mluvíme o nejvyšší závodní úrovni - je snaha udělat lyži maximálně funkční, přitom co nejlehčí.

1. Karbon

Před rokem dvěma postihl běžecké lyže boom karbonu. Ten se natrvalo usadil především v nejvyšších modelových řadách a dnes už není ničím neobvyklým. Zároveň s lyžemi se ale nutně musí odlehčovat i další vybavení, tedy vázání i boty. A právě nové karbonové boty z dílny automobilky Lamborghini jsou hitem letošního roku (viz box).

2. Ušetřit čas a stres mazáním

Věčným tématem je otázka, jak zajistit jistý odraz a minimalizovat přitom nároky na čas a lyžařovo know-how. Vizí vývojářů je vyvinout lyži, která se spolehlivě odrazí, ale přitom maximálně klouže, a nejlépe bez dlouhé přípravy. Aby si pro ni prostě člověk sáhl kdykoli a kdekoli a mohl zapomenout, že existují nějaké vosky, bez jejichž aplikace se ve stopě neodrazí.Nabízejí se klasické "šupiny", které se vyrábějí lisováním do skluznice (spíše turistické modely) nebo frézováním - ty jsou přesnější a některé firmy je aplikují i na výkonné sportovní modely. Šupiny mají několik nevýhod, nefungují například ve zledovatělých stopách, ale zejména omezují skluznost lyže - při skluzu drhnou v případě, že neodpovídají ideální délce odrazové komory. Plnohodnotné jsou tak spíš pro turisty (kteří mnohdy při sjezdech dokonce ocení, že jim šupiny brzdí), případně na trénink, kdy se neměří čas.

Pro odrazovou komoru se používají i nanotechnologie (Peltonen Nanogrip), speciální ošetření skluznice, které zajišťuje odraz i skluz.

Už v minulých sezonách se objevily nové pokusy s jednosměrnou "srstí" umožňující skluz (chlup leží) i odraz (chlup se postaví) také u lyží vysoce výkonných a rychlých (Atomic Skintec).

Letos společnost Atomic na podobnou cestu navedla rovněž svého koncernového bratra Salomon. Takto koncipované modely využívají jako tréninkové lyže v současnosti jedni z nejlepších dálkových běžců na světě - norští reprezentanti Anders a Jorgen Auklandovi. Jejich výhodou je jednak velká úspora času (odrazová část lyže je bezúdržbová) a zároveň nulové riziko chyby při výběru vosku. Na závody si ale všichni berou lyže tradiční.

3. Elektronika v lyži

Ani další moderní technologie nespí. Do běžeckých lyží si našla cestu elektronika, v modelu Madshus letos slavila úspěch i na jarním mnichovském veletrhu ISPO, kde získala cenu ISPO Award.Čip v lyži schraňuje veškerá data, zejména její průhybová specifika, která jsou po vyrobení daného kusu přesně změřena vzápětí a uložena na onen čip a do patřičné databáze. Díky tomu má každý prodejce možnost nahlédnout prostřednictvím počítače nebo telefonu (čip komunikuje sám na NFC rozhraní) do ID karty lyže a bez složitého proměřování ji napasovat na konkrétního zákazníka. Jinými slovy, sama lyže se vám na displeji vašeho mobilního telefonu dokonale představí.

REVOLUČNÍ BOTA



Model Salomon Carbon Skate Lab byl vyvíjen dvě sezony a výsledkem je zcela futuristický produkt, který naznačuje, jak budou vypadat boty budoucnosti. Bota je tvořena - podobně jako boty pro sjezdové lyžování - skeletem, který je ale celý z karbonu. Uvnitř skořepiny je vyjímatelná a tepelně tvarovatelná botička z materiálu Custom Fit. Horní manžeta obepínající kotníky je rovněž celá z karbonu. Redukce hmotnosti je tak 370 g oproti předchozím nejvyšším modelům: 860 g váží pár ve velikosti 42, přičemž předchozí nejvyšší model S-Lab Skate Pro vážil ve stejné velikosti 1230 g/pár. To už závodníci poznají. Bota se vyrábí v závodě Lamborghini - ano, právě tam, kde se vyrábějí i slavné sportovní vozy.

DO BĚŽECKÝCH LYŽÍ SI NAŠLA CESTU ELEKTRONIKA. LYŽE SE VÁM NA DISPLEJI VAŠEHO TELEFONU DOKONALE PŘEDSTAVÍ.

 

NOVÉ TECHNOLOGIE

ATOMIC

Atomic mimo jiné sází na systém Skintec - segment stoupacího pásu, jak ho známe ze skialpinistických lyží, jen integrovaný do odrazové komory. Ten aplikuje i na sportovní lyže. Podobnou technologii nabízí i Salomon, a to dokonce na lyže kategorie race - napovídá to, že by systém mohl opravdu dobře fungovat. Atomic používá tzv. Nomex jádro - materiál, který strukturou připomíná včelí plástve (Honeycomb), je lehký, ale má dostatečnou pevnost a mechanické vlastnosti.

MADSHUS

Madshus letos uvedl převratnou novinku - čip v lyži. Je na něm zaznamenána DNA každé jedné lyže. Přesněji řečeno průhybové parametry, které jsou zásadní pro spárování s uživatelem. Můžete si je přečíst i prostřednictvím telefonní aplikace, takže už by se nikdy nemělo stát, že si koupíte lyži, která vám nesedne. Madshus používá jádro s označením PR 100X. Je postaveno na bázi akrylátové pěny, původně vyvinuté pro letecký průmysl. Samozřejmě funguje optimálně jen v originálním 3D plášti.

FISCHER

Fischer je lídr trhu, přinejmenším co se týče počtu nasbíraných sportovních úspěchů. Proslavil se například významným používáním karbonu nebo slavnou děravou špičkou.

PELTONEN

Značka Peltonen vybočuje především speciální úpravou skluznice Nanogrip. To je syntetický přípravek, který se při výrobě nanese na skluznici, aby potom bez nároků na přípravu lyží zajišťoval skluz i odraz. Nanotechnologie používá i jádro Hybtonite.

ONE WAY

One Way je v segmentu lyží poměrně mladá značka, ale své ambice netají. Staví na osvědčených konstrukcích (Honeycomb aj.).

SALOMON

Salomon patří mezi nejvýznamněji Inovující značky. Odvahu ukazuje i první použití technologie Skin pro závodní Lyžařské řady.

SkI TRAB

Malá italská továrna se specializuje na skialpinistické lyže a unikátně konstruované běžky skořepinové konstrukce.

SPORTEN

Český Sporten vyrábí snad všechny myslitelné druhy běžek včetně těch produkčně nejnáročnějších. Na jedné straně třeba závodní odlehčené běžky s Honeycomb, na druhé pak odolné back country běžky s hranami a protiskluzem.

ROSSIGNOL

Rossignol prožívá, co se týče běžek, výborné období - alespoň to ukazují odborné testy i sportovní výsledky. I on používá pro jádra svých elitních lyží Honeycomb čili včelí plástve, doplněné 3D skořepinou či bočnicemi ABS.