Vážení podnikatelé, exportéři, v lednu tohoto roku jsem převzal resort průmyslu a obchodu. Bylo zřejmé, že situace v oblasti exportu vyžaduje významná racionální vylepšení a že mezi mé ministerské priority bude náležet podpora českého exportu a příliv zahraničních investic do České republiky. Nyní, v posledním čtvrtletí tohoto roku, které, jak doufám, bude pro český zahraniční obchod opět úspěšné, bych se rád ohlédl a zhodnotil dílčí výsledky.

Předně jde o zcela novou kvalitu spolupráce ministerstva průmyslu a obchodu a ministerstva zahraničních věcí. Oba resorty uzavřely v létě dohodu o spolupráci a skutečně mezi sebou v oblasti podpory exportu věcně kooperují a z jejich synergie profitují čeští exportéři.

Byla zřízena Jednotná zahraniční síť pro podporu exportu, která spojuje a motivuje pracovníky na všech zastupitelských úřadech, zahraničních kancelářích CzechTrade i na tuzemských centrálách. Jednotná není zahraniční síť jen názvem, nýbrž i danými úkoly a hodnocením jejich plnění. Podpora konkurenceschopných českých výrobků a služeb je pro nás všestrannou prioritou. Zjednodušili jsme přístup českých podnikatelů k nabídce a distribuci služeb státu. Více než polovina z celkové nabídky služeb, které patřily mezi nejžádanější, je nyní bezplatná. Zahájili jsme provoz Klientského centra, které demonstruje efektivní spolupráci obou resortů a agentury na podporu podnikání CzechTrade. Pokud podnikatelé potřebují relevantní odborné informace ze zahraničních trhů, nemusí už pro část z nich na ambasádu, pro další část na teritoriální odbor ministerstva průmyslu a obchodu nebo ke komerčním subjektům.

Toto významné zjednodušení se nám podařilo zorganizovat v rekordním čase na základě kvalitní vzájemné komunikace. CzechTrade umožnil tuzemským i zahraničním pracovníkům obou resortů přístup do společného pracovního prostoru i vzájemné sdílení informací. Pokud je třeba české firmě najít odběratele nebo pomoci zvolit marketingovou strategii pro konkrétní teritorium, získá klient okamžitě názor zkušených konzultantů i kariérních diplomatů nebo ředitele zahraniční kanceláře CzechTrade. Na realizaci služeb samotných spolupracujeme pochopitelně taktéž.

Velmi významným prvkem ekonomické diplomacie jsou zahraniční cesty ústavních činitelů a dalších představitelů státní správy. Intenzita, se kterou byly v letošním roce organizovány zahraniční cesty, byla skutečně nebývalá. Jsou trhy, kde je to obzvláště třeba. Nezbytností je i reprezentativní podnikatelská skupina, která dává celé misi racionální obsah.

Jen za posledních několik měsíců jsem navštívil například Vietnam, Japonsko, a dokonce dvakrát Čínu. V oblasti ekonomické diplomacie podporoval české podnikatele v zahraničí také předseda vlády Bohuslav Sobotka a musím připomenout i roli prezidenta republiky Miloše Zemana, který se zúčastnil taktéž několika podnikatelských misí.

Je radost pracovat s motivovanými a schopnými lidmi. Čeští podnikatelé takoví jsou. A jsem přesvědčen, že i někdy tak trochu zatracovaný "státní aparát" je schopen nabídnout kvalitní služby a pragmatickou pomoc. Podpora exportu je můj osobní klíčový zájem. Měla by být vnímána také jako zájem národní, neboť je pro nás nepostradatelná. Není možné, aby soustavná pečlivá práce nepřinesla výsledky. Proto jsem v očekávání příštích let optimistou.

Dovolte mi, abych vám v obchodě popřál čilý a v soukromém životě naopak poklidný závěr roku!

 

Jan Mládek
ministr průmyslu a obchodu
press@mpo.cz


Ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek.
foto: archiv MPO