Soutěž Exportní cena DHL UniCredit se snaží zviditelnit a ocenit malé a střední exportéry. Ti mají možnost porovnat své úspěchy v kategoriích "malá společnost" a "středně velká společnost". Novinkou letošního ročníku byla kategorie "globální exportér", ocenění pro českou společnost vyvážející do nejvíce zemí světa. Zachována zůstala kategorie "exportér teritoria", v níž letos padla volba na Afriku. A chybět nemohla ani tradiční kategorie "nejúspěšnější klient CzechTradu".

Volbu Afriky vysvětluje Milan Ráž, ředitel sekce služeb pro exportéry agentury CzechTrade a člen poroty: "Letošní teritoriální zaměření exportní ceny na Afriku je pro české vývozce do určité míry výzvou. Africké země totiž zatím stále znamenají pro české firmy bariéru, kterou je potřeba překonat, kde je nutné podpořit vedle subdodávek i samotný vývoz zboží a služeb, a svézt se tak na vlně ekonomického růstu vybraných afrických zemí. CzechTrade má v Africe tři zahraniční zastoupení - v Egyptě, JAR a Maroku - a připravuje se otevření čtvrtého v Keni. Černý kontinent je zajímavý pro firmy, které mají zkušenosti a přesně vědí, které země si vybrat. Říká se, že kdo chce zvládnout Afriku, musí znát zákazníky, nejen trh."

První ročník soutěže proběhl před 17 lety z iniciativy společnosti DHL Express (Czech Republic). Záštitu nad ní již od prvního ročníku převzala vládní agentura CzechTrade. Odborným garantem je společnost Coface Czech, která hodnotí a zároveň ověřuje ekonomické výsledky finalistů soutěže.

Do finálního hodnocení letošního ročníku soutěže se dostalo 100 společností, 40 procent z nich se do soutěže přihlásilo poprvé. V kategorii "exportér teritoria" soutěžilo 30 podniků.

Přehled vítězů jednotlivých kategorií naleznete níže. Celkový obrat soutěžících firem dosáhl v tomto ročníku více než 18 miliard korun.

 

Marcela Havlová
vedoucí oddělení Propagace a komunikace, CzechTrade
marcela.havlova@czechtrade.cz