Pojišťovny v Česku se chystají na akci, která nemá v jejich historii obdoby. Ještě během listopadu osloví miliony svých klientů a budou po nich chtít rozhodnutí, jestli budou nadále využívat daňové odpočty ze zaplaceného pojistného, ale zároveň tím ztratí nárok na výběr peněz bez jakýchkoli sankcí dřív než v 60 letech. Nebo si možnost provádět mimořádné výběry chtějí do budoucna udržet, a přijdou o možnost ušetřit na daních.

Od Nového roku se totiž v Česku změní způsob, jakým životní pojištění funguje. Stát chce zamezit zneužívání životních pojistek ke snižování mzdových nákladů v některých firmách. Podle výpočtů HN tím rozpočet přichází na odvodech sociálního a zdravotního pojištění až o 720 milionů ročně. Od příštího roku bude možné zaměstnancům přispívat, jen když budou mít smlouvu bez možnosti mimořádných výběrů. A výplatu dostane klient nejdříve po šedesátce, pokud zároveň jeho smlouva trvá déle než pět let - bez ohledu na to, zda mu na pojištění přispívá zaměstnavatel.

Smluv, které splňují podmínky pro daňové zvýhodnění, je v současnosti přes 3,4 milionu, na 374 tisíc z nich přispívají zaměstnavatelé.

Nové podmínky nastavuje novela zákona o dani z příjmu, kterou ve čtvrtek schválil Senát. I když novela ještě čeká na podpis prezidenta a změnu smluv umožňuje do 31. března příštího roku, pojišťovny ji chtějí provést už letos.

Kdyby současným klientům přechod na nové smlouvy do konce letošního roku neumožnily, mohly by je poškodit. Klienti totiž do konce prosince mají poslední možnost vybírat z pojistek a uplatnit daňový odpočet. Dalším důvodem je obava pojišťoven, že nízké povědomí lidí o pojištění zneužijí finanční zprostředkovatelé - začnou přesvědčovat k ukončení starých smluv a k uzavírání nových u jiné pojišťovny. Pro klienta by to ale bylo nevýhodné. Dvakrát by zaplatil poplatek za zprostředkování, který dosahuje až dvojnásobku ročního pojistného. Cena nového pojištění s vyšším věkem roste. A za takové předčasné ukončení smlouvy by klient zaplatil to, co dříve ušetřil na daních.

"Budeme klientům vysvětlovat všechny dopady, protože to považujeme za férové. Stejně jako jim dát vybrat, zda chtějí zachovat možnost výběrů ve smlouvě, nebo raději budou čerpat daňové výhody," říká Jana Jirásková, mluvčí Pojišťovny České spořitelny. "Doporučujeme pokračovat ve stávající smlouvě, kterou upravíme podle varianty, kterou si klient zvolí," říká Milan Káňa, mluvčí Kooperativy.

Pojišťovny teď dokončují návrh dopisu klientům a řeší, jak změnu smluv provést pro klienty pohodlně, tak aby o ně nepřišly. Postup pojišťoven ale nebude jednotný.

"V rámci asociace pojišťoven byla provedena analýza právních možností. Jednotlivé pojišťovny při přechodu na nové podmínky musejí respektovat platnou právní úpravu a zároveň daná ustanovení konkrétních smluv a pojistných podmínek, podle toho volí odpovídající právní formu k provedení změn," vysvětluje Marcela Kotyrová z asociace pojišťoven. Některé pojišťovny jako Kooperativa, Česká spořitelna, Uniqua a ING už ale uvádějí, že klienti, kteří si budou přát zachovat daňové zvýhodnění, nebudou muset nic dělat.

"Bude-li však klient chtít zachovat možnost mimořádných výběrů a oželí daňové zvýhodnění, bude muset reagovat aktivně - to je dát nám to vědět," říká Helena Lazosová z ING pojišťovny.